Expartner flyttar med barn till annat land utan samtycke

Efter skilsmässan tog min ex barnen utan min tillåtelse/medgivande och förvan. Efter två år får jag reda på att de är gömda i Tyskland. Får verken kontakt med de eller verken höra deras röst för att min ex vill inte att jag tar kontakt med barnen och vägrar vilja samarbeta. Fick höra att hon hade berättat till vår gemensamma yngsta dotter som är idag 5 år att jag finns inte vid liv! Snälla snälla hjälp mig hur tar jag mig vidare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga!

Om någon av vårdnadshavarna skulle flytta med barnen utan samtycke (och barnen är under 15 år) så finns risk att denne föräldern begår brottet egenmäktighet med barn (7 kap. 4 § BrB). Denna risk är dock enbart teoretisk i situationer som berör en flytt till en närliggande ort och barnen fortfarande har möjlighet att ha kontakt med båda föräldrarna. De fall som slutat med straffrättsliga påföljder handlar ofta om grova överträdelser såsom att den ena vårdnadshavaren för bort barnet under en ofta avsevärt lång tid samt att den andre vårdnadshavaren inte kunnat få någon som helst kontakt med barnet under denna period.

I detta fall är det ju ett synnerligen grovt fall, som definitivt är ett ärende som måste tas med polisen.

Hoppas det var svaret på din fråga!

Eles KarahalilovicRådgivare