Hur fördelas arvet när det är tre syskon varav ett är särkullbarn?

Vår far har dött. Innan honom dog vår mor för några år sedan och far ärvde henne. Vi är tre syskon var av det ena har en annan mor (särkullsbarn).

Hur delas arvet nu? Får vi två helsyskon 50% av arvet att dela på (morsarvet) och sedan delas resterande 50% på 3 syskon (farsarvet)? Eller räknas hela arvet som ett arv efter far och delas då på 3?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som blir relevanta för din fråga hittar vi i ärvdabalken (ÄB).

Du och dina syskon har arvsrätt

Som era föräldrars barn är det ni som har arvsrätt, ÄB 2:1. Som du skriver ska det totala arvet efter eran far delas upp i två separata delar som motsvarar morsarvet och farsarvet. Det beror på att din far har ett särkullbarn, som enbart är berättigad att ta del av hans arv och inte din mors arv.

Arvets proportioner

Det är dock inte säkert att det totala arvet nödvändigtvis ska delas i två lika stora delar. En förutsättning för att proportionerna du skriver (50/50) stämmer är att:

1. Din mor och far hade enbart giftorättsgods. Det innebär att ingen av de hade enskild egendom.
2. Varken din mor eller far har testamenterat bort egendom till någon annan än dig och dina syskon.

Hur arvet kommer att fördelas

Om omständigheterna är som ovan beskrivet kommer utfallet att bli som följer:

- Låt oss säga att din mor och far ägde giftorättsgods med ett värde av 300 000 kr. När din mor dog fick din far hennes del av giftorättsgodset. Din far disponerade då över totalt 300 000 kr, dels sin egen del av giftorättsgodset (150 000 kr) och dels arvet efter din mor (150 000 kr).

- Nu när din far har gått bort kommer den totala kvarlåtenskapen, d.v.s. 300 000 kr, delas upp i två lika stora delar á 150 000 kr. Dessa delar motsvarar ert farsarv och ert morsarv.

- Er mors del á 150 000 kr kommer att delas i två lika stora delar eftersom att ni är två syskon som ärver henne. Du och ditt syskon som delar samma mor kommer alltså att få 75 00 kr var.

- Er fars del á 150 000 kr kommer att delas i tre lika stora delar eftersom att ni är tre syskon som delar samma far och därmed har arvsrätt efter honom. Ni kommer alltså att få 50 000 kr var.

- I ovan hypotetiska situation skulle du och ditt syskon som delar samma föräldrar alltså få 125 000 kr var. Särkullbarnet skulle få 50 000 kr.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad! Om ni skulle behöva hjälp med arvsskiftet kan du kontakta Lawlines färdigutbildade jurister för detta.

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare