Hur fastställs marknadsvärdet på en fastighet?

Hej. Jag är intresserad av att köpa en fastighet, där byggnaden är av mycket dåligt skick. Taxeringsvärde är 1.086.000 kr vilket ger en indikation på att marknadsvärdet borde vara 1.448.000 kr. Ett förvärv under marknadsvärde utgör gåva, om jag förstått det rätt. Vilket ger följdeffekter för mig som köpare, om jag senare skulle sälja fastigheten. Nu till min fråga. Vad händer om det verkliga marknadsvärdet inte ens är i närheten av 1.488.000 kr, och kanske inte ens överstiger taxeringsvärdet? Om en mäklare värderar fastigheten och det inte finns något intresse alls? Ex jag lägger ett bud på 1.000.000 kr som säljaren accepterar, och inga andra bud finns. Då är ju det marknadsvärdet. Utgör förvärvet då ett köp eller en gåva? Jag har ju trots allt betalat ett faktiskt marknadsvärde. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med vill jag påpeka att en överlåtelse av en fastighet är att betrakta som gåva om köpeskillingen understiger taxeringsvärdet. Skulle marknadsvärdet understiga taxeringsvärdet görs jämförelsen naturligtvis med marknadsvärdet.

Allmänt om taxeringsvärde och marknadsvärde

Taxeringsvärdet av en fastighet är 75 % av marknadsvärdet två år före taxeringsåret. För att fastställa marknadsvärdet används i första hand ortsprismetoden enligt 5 kap. 5 § fastighetstaxeringslagen. Ortsprismetoden innebär att skatteverket använder sig av faktiska försäljningssiffror för liknande fastigheter på orten för att hjälpa uppskatta marknadsvärdet.

Bedömningen i ditt fall

Om du lägger ett bud på 1 000 000 och säljaren godtar detta, kommer överlåtelsen att betraktas som ett köp enbart om marknadsvärdet enligt ortsprismodellen understiger 1 000 000. Om skatteverkets beräkningar emellertid består, måste köpeskillingen överstiga 1 086 000 kr för att överlåtelsen ska betraktas som ett köp.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sam NaderiRådgivare