Hur får man ingripa vid nödvärn?

Om jag ser någon bli attackerad av en annan person med dödligt våld eller vad jag ser är ett mordförsök, hur får jag som privatperson ingripa för att förhindra ett mord? vad ändras om personen som håller på att döda någon är en polis?

Lawline svarar

 Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Det finns en nödvärnsrätt i brottsbalken (BrB). Enligt denna så är en gärning som någon begår i nödvärn bara brottslig om den är uppenbart oförsvarlig (24 kap. 1 § BrB). Rätt till nödvärn finns bland annat om ett brottsligt angrepp på antingen person eller egendom har påbörjats (24 kap. 1 § BrB). Skulle du alltså se någon bli attackerad med dödligt våld eller utsättas för ett mordförsök kommer du ha nödvärnsrätt eftersom det är ett brottsligt angrepp, och du får då ingripa så länge det inte är uppenbart oförsvarligt. Vad detta innebär är att man ungefär får ingripa med samma styrka som den brottsliga handlingen innebär och även lite till innan det blir uppenbart oförsvarligt. I detta fall innebär det att man kan använda visst våld för att skydda den andra personen från det brottsliga angreppet.

Rätten till nödvärn föreligger även om det är en polis som utför våldet, om våldet är ett brottsligt angrepp. Dock har poliser själva en rätt att använda våld i viss mån för att genomföra vissa tjänsteåtgärder, och i dessa fall är det alltså inte brottsliga angrepp eftersom det finns lagstöd för det (10 § polislagen). Våld för att genomföra en tjänsteåtgärd får dock endast användas av polis om andra medel inte räcker till och det är försvarligt (10 § polislagen).

Även om det finns en nödvärnsrätt som gör att man får ingripa är det viktigt att man inte utsätter sig själv för fara och att man försöker vända sig till rätt myndigheter för hjälp, så som polisen.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

Jeanna de MaréRådgivare