Hur får man full äganderätt till en hund?

Hej, jag och mitt ex har båda ägandeskap på vår gemensamma hund. Hur kan jag få fullt ägandeskapskap om mitt ex ej vill ge mig det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

Eftersom du beskriver att du och ditt ex båda har äganderätt till hunden, utgår jag från att ni har uppfyllt förutsättningarna till samäganderätt, 1 § samäganderättslagen. Eftersom att ni båda har samäganderätt, har ni båda rätt till hunden. För att kunna få full äganderätt över hunden, som enligt lagen är lös egendom, krävs att äganderätten övergår genom ett muntligt eller skriftligt avtal (köp eller gåva).

Er situation

Eftersom du beskriver att ditt ex inte vill ge dig full äganderätt till hunden, utgår jag från att det alternativet är uteslutet. En annan möjlighet däremot skulle vara att försöka komma överens om att någon av er övertar hunden och ersätter den andre för hundens motsvarande värde är utesluten. Om det är omöjligt att nå en överenskommelse om hur ni ska gå tillväga, är ett annat alternativ att ta upp tvisten om äganderätten till domstol. Dessvärre kan en prövning i domstol leda till mycket kostsamma följder, varpå det smartaste alternativet är att försöka komma överens på egen hand.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sara DjogicRådgivare