Hur får man flerbarnstillägg?

Hej! Jag och min man har två barn tillsammans. De är födda 05 och 08. Vi har aldrig fått något flerbarnstillägg. Vi har bott ihop hela tiden och alltid haft gemensam vårdnad. När andra barnet föddes rekommenderades att vi skulle stå på varsitt barnbidrag. Bidragen kommer dock in på samma konto. Efter att vi gifte oss i september fick vi hem en blankett om ansökan om flerbarnstillägg. Jag fyllde i den och skickade in den. Har sedan pratat med Försäkringskassan och de förstår ingenting. Har inte fått någon handläggare än. Vad har vi för rättigheter i det här?

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga. Barnbidrag och flerbarnstillägg är förmåner från socialförsäkringen. Regler om sådana förmåner finns i socialförsäkringsbalken (SFB).

Flerbarnstillägg betalas automatiskt ut om man får barnbidrag för minst 2 barn

Barnbidrag är ett ekonomiskt stöd som automatiskt betalas ut. Den som får barnbidrag för barn som omfattas av flerbarnstillägget får även flerbarnstillägg för de barnen (16:12 SFB) Flerbarnstillägget betalas automatiskt ut om man får barnbidrag för minst två barn. När man har två barn så ligger flerbarnstillägget på 150 kronor (15:8 SFB) Får man barnbidrag för två barn blir alltså bidraget totalt 2 250 kr.

I vissa fall behöver man ansöka om flerbarnstillägg

Om ni har stått på varsitt barnbidrag har ni inte fått flerbarnstillägget utbetalat automatiskt. Föräldrar som bor ihop, har gemensamma barn och har valt olika mottagare av barnbidragen får inte automatiskt flerbarnstillägg. Istället måste man anmäla att man vill räkna ihop barnen i familjen. Detta uppfattar jag att ni nu gjort genom att fylla i en blankett om ansökan om flerbarnstillägg. Man får flerbarnstillägget utbetalat retroaktivt när det blir klart. Det innebär att när Försäkringskassan väl har behandlat er ansökan så kommer ni få flerbarnstillägget utbetalt för de månader ni hade rätt till det från det att ni ansökte.

När det gäller retroaktivitet är det möjligt att ansöka om bidraget senast den sista december året efter det år som bidraget gäller (15:14 SFB) Man kan alltså ansöka om att få bidraget för nuvarande och föregående år.

Försäkringskassan har en serviceskyldighet

Eftersom Försäkringskassan är en myndighet så ska deras handläggning följa förvaltningslagen. Därför har myndigheten en serviceskyldighet som bland annat innebär att lämna upplysningar och hjälpa enskilda (4 § FL). Försäkringskassan ska vidare svara på enskildas frågor så snart som möjligt. Om du kontaktar Försäkringskassan angående ditt ärende kan de därför hjälpa dig reda ut varför du inte fått något flerbarnstillägg.

Med vänlig hälsning,

Charlotta NermarkRådgivare