FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet30/09/2020

Hur får man en rättvis värdering av fastighet vid skilsmässa?

Min make och jag har bestämt oss för att skilja oss, vi har en jordbruksfastighet där han önskar bo kvar, men jag flyttar. Frågan är hur får man en rättvis värdering av gården, eftersom jag ska ha 50%?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln vid bodelning, som är den uppdelning av egendom som sker mellan två makar då dessa separerar, är att en fastighet ska värderas till sitt marknadsvärde, alltså det värde som fastigheten hade kunnat säljas för om den såldes nu. För att få en rättvis värdering av gården kan ni vända er till en fastighetsmäklare eller till en värderingsman som kan värdera gården åt er.

Några saker att komma ihåg

Viktigt att komma ihåg när du sedan ska få ut din hälft av jordbruksfastigheten är att om fastigheten i framtiden säljs så ska inte din make behöva betala hela skattekostnaden själv, därför ska ni dra av denna kostnad från marknadsvärdet innan ni delar fastighetens värde mellan er. Ni tar alltså fastighetens marknadsvärde minus den skatt ni hade fått betala idag om ni sålt fastigheten. Det som blir kvar delas sedan på två och du ska få ut din hälft.

Något som också är viktigt att komma ihåg är att om ni har lån på fastigheten så ska detta dras av från fastighetens värde innan ni delar värdet mellan er (11 kapitlet 2-3 § Äktenskapsbalk).

Om ni inte kommer överens om bodelningen

Om det skulle vara så att du och din make inte kommer överens om hur ni ska dela upp era tillgångar mellan er så kan ni ansöka om en bodelningsförrättare hos tingsrätten. Mer information om detta och hur en ansökan går till finns på Sveriges domstolars hemsida.

Kortfattat svar på din fråga

En rättvis värdering av gården får ni genom att kontakta en fastighetsmäklare eller en värderingsman som värderar gården åt er.

Hoppas du fått svar på din fråga! Vid fler frågor är du välkommen att kontakta Lawline igen.

Mvh

Sanna WallRådgivare