Hur får jag veta varför Försvarsmakten nekat mig?

Vad betyder det när försvarsmakten nekar en utan orsak för det har dom gjort mot mej i flera tillfällen och jag får aldrig svar varför de nekat mej

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta varför du nekats att vara med i försvarsmakten. Av din fråga framgår inte riktigt vilken situation som Försvarsmakten har nekat dig. En möjlig anledning är att du inte uppnått något av de krav som Försvarsmakten ställer på de som vill bli anställda eller genomgå utbildningar inom Försvarsmakten. Jag har som sagt inte så mycket information så jag kan inte med säkerhet säga att detta är anledningen till att de har nekat dig.

Om du skulle vilja överklaga ett beslut från Rekryteringsmyndigheten eller Försvarsmakten som gäller till exempel antagning till militär grundutbildning eller inskrivning för värnplikt, civilplikt eller i utbildningsreserv så ska det göras till Kammarkollegiet. Kammarkollegiet är en statlig myndighet som prövar vissa beslut som rör Rekryteringsmyndigheten eller Försvarsmakten. På myndighetens hemsida hittar du mer information om hur du isåfall gör.

Det som du i första hand kan göra är att kontakta Rekryteringsmyndigheten för att försöka få svar på varför de nekat dig så att du får en bättre bild av din situation. Här hittar du deras kontaktuppgifter.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Saga SthenRådgivare