FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag17/12/2018

Hur får jag ut min kundfordring från handelsbolaget?

Jag drev ett handelsbolag med min bror. Men jag valde att gå ur handelsbolaget nu i November i år. på grund utav att vi hade olika syn på företagande. Och konflikter uppstod.

Innan jag gick ur handelsbolaget han jag inte ta ut min del i företaget ekonomsikt då inte kunden hade betalt mina fakturor. Min bror spärrade mig desutom direkt från bankkontona. (Vi skikade alltid separata fakturor för hans tid samt min tid till kund)

Det handlar om en summa av 57.280:- med omvändbygg moms som jag ska ha.

Jag har försökt på flera sätt prata med honom angående att få ut mina pengar men han vägrar betala ut dessa. Då han anser att pengarna tillhör bolaget.

Nu senast tog jag till att jag fakturerade Beloppet 57.280:- Från min enskilda firma. som han genast bestred med följande.

(Det framgår inte vad du vill ha betalt för AJ:kylmontage ha inte anlitat aj lots för att utföra något arbete. ha du något form av avtal på något? Det framgår inte i din faktura vad du ha utfört vad är det du ska ha betalt för? Aj kylmontage kommer inte betala någon faktura till AJ lots så här med bestrider jag er faktura)

Det är nu jag kommit till vägens slut och har slut på kraft därför kontaktar jag er om råd och hjälp.

Lawline svarar

Hej, kul att du har valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

För att du ska kunna tillgodogöra dig mitt svar är det viktigt att vi är överens om vilka frågor som ska besvaras. Jag kommer därför börja med att förklara hur jag uppfattat din situation för att sedan besvara dina frågor utifrån den uppfattningen.

Hur jag uppfattat dina frågor och din situation

Jag uppfattar det som att du har varit registrerad som bolagsman för ett handelsbolag (HB) du drivit tillsammans med din bror. I november i år valde du att träda ur handelsbolaget. Jag förutsätter att du i november anmälde till Bolagsverket att du skulle avregistreras från handelsregistret som bolagsman. Jag förutsätter också att din bror fortfarande är registrerad bolagsman och att din bror avser att fortsätta verksamheten med en annan kompanjon. (Ett handelsbolag kan inte existera med endast en bolagsman – det måste vara minst två, annars ska bolaget anmälas för avregistrering hos Bolagsverket). Jag förutsätter att din anmälan om utträde har beviljats av Bolagsverket och att du sedan november är avregistrerad som bolagsman.

Jag uppfattar det som att du under din verksamhetstid i handelsbolaget utförde ett arbete åt en kund. Vid ditt utträde ur HB:t hade du ännu inte fakturerat kunden. Du anser att fordran gentemot kunden är din personligen. Din bror anser å sin sida att fordran tillhör bolaget.

Du undrar:

1, Om fordran tillhör dig eller handelsbolaget?

2, Ifall fordran tillhör dig undrar du hur du rättsligt ska gå tillväga för att få tillgång till pengarna?

1, Om fordran tillhör dig eller handelsbolaget?

Handelsbolag utgör en speciell associationsform och särskilda regler gäller vad beträffar ansvar gentemot bolagets kunder och bolagsmännens sinsemellan.

Hade situationen varit den omvända: det är inte HB:t som har en fordran gentemot en tredje part utan den tredje parten som har en fordran gentemot HB:t har den tredje parten rätt att kräva betalning från: bolaget i sig eller någon av bolagsmännen personligen. Gentemot tredje man svarar bolaget och bolagsmännen till lika del med lika stort ansvar.

Omvänt skulle man kunna argumentera för att du då har samma rätt att kräva kunden på betalning som bolaget har. Så är dock inte riktigt fallet med hänsyn till regler i skuldebrevslagen. Det är inte bara skuldebrevslagens regler som spelar roll i sammanhanget utan också din uppgörelse med kunden och hur du brukar fakturera denne kund: vad kunden kan förvänta sig.

Jag utgår från att du och din bror brukar fakturera era kunden med fakturor ställda i firmanamnet och där kunden uppmanas att betala till ett bankkonto ni upprättat för bolagets räkning. Kunden anser sig ha slutit ett avtal med handelsbolaget – inte med dig eller din bror personligen.

Kunden har därmed att förvänta sig att en faktura kommer att skickas ut till kunden från bolaget där denne åläggs att betala för en tjänst som utförts av en företrädare för bolaget.

En faktura är ett enkelt skuldebrev och enkla skuldebrev kan överlåtas. Är det så att du och din bror internt har gjort upp att du personligen har rätt till alla fordringar som bolaget innehar gentemot kunder, med anledning av ditt eget arbete, kan du ta över fordringen från bolaget och personligen driva in denna skuld från kunden. Kunden kan dock gå fri från sitt betalningsansvar om denne inte har underrättats om att du personligen har tagit över fordran och kunden innan dess har betalat till bolaget. Detta framgår av 29 § skuldebrevslagen.

Du skriver att du dels försökt få tillgång till pengarna genom att plocka ut en summa motsvarande fordringens värde från bolagets bankkonto. Så har du inte rätt att göra. Du kan möjligtvis med anledning av din och din brors interna uppgörelse ha rätt att överta fordringen. Det innebär att du har rätt att kräva betalt av kunden för arbetet. Om kunden sedan kommer att betala dig är en annan fråga och därför kan du inte plocka medel från bolagets konto.

Du skriver också att du upprättat en faktura inom ramen för din enskilda firma gentemot kunden istället. Så kan du inte heller göra. Fordringen ägs fortfarande av handelsbolaget. Du kan ha rätt att överta fordringen men då bör också kunden informeras om detta så att kunden gör sig fri från sin skuld genom att betala till rätt person – som då blir du. Många kunder vill att överlåtelsen från handelsbolaget till dig ska kunna styrkas skriftligt, se 30 § skuldebrevslagen.

2, Ifall fordran tillhör dig undrar du hur du rättsligt ska gå tillväga för att få tillgång till pengarna?

Är det så att fordringen tillhör dig med anledning av din och din brors interna uppgörelse får du argumentera för detta gentemot din bror utifrån de rättsliga grunder jag nämnde ovan.

Håller din bror fortfarande inte med dig kan du ansöka om handräckning hos Kronofogden. Du kan då be att myndigheten ska hjälpa dig att kräva att din bror ska överlåta fordringen till dig. Jag vill observera dig på att ansökningsavgiften hos Kronofogden är på 300 kr och det är inte säkert att Kronofogden godkänner din ansökan.

Lycka till!

Behöver du ytterligare juridisk hjälp får du gärna anlita vår Juristbyrå: vega.schortz@lawline.se

Vega SchortzRådgivare