Hur får jag reda på om jag har blivit polisanmäld?

Hej det går rykten om att jag har blivit polisamnäld och detta började för 3 månader sedan och jag har fortfarande inte fått någon underrättelse om och jag måste veta om jag har blivit det. Hur ska jag göra och vem ska jag vända mig till??

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga till Lawline!

De bestämmelser som reglerar detta området finns i rättegångsbalken (RB) och förundersökningskungörelsen (FK). Det finns tre olika möjligheter för vad som händer efter det att en polisanmälan har kommit in. Jag ska förklara dessa tre nedan.

Ett kort svar på din fråga är dock att om det är så att du har blivit polisanmäld så har polisen ingen laglig skyldighet att berätta för dig att du har blivit polisanmäld bara efter en anmälan. Jag förklarar lite utförligare här nedanför!

Situation 1 – ingen förundersökning påbörjas

Om det är så att en polisanmälan mot dig har kommit in så beslutas det om det finns skäl att tro att ett brott har begåtts. Den som anmäler kallas då in på förhör för att berätta om det påstådda brottet och vad som har hänt. Ibland inser polisen redan efter förhöret att det inte kommer kunna bevisa att ett brott har skett och då påbörjas inte en vidare förundersökning. Då läggs polisanmälan ner.

Om anmälan läggs ner så kommer du (om du är misstänkt för brottet) inte få reda på att det kommit in en polisanmälan och att du var misstänkt. Det kommer alltså inte hända något mer.

Situation 2 – förundersökning påbörjas men läggs ner

Om en förundersökning påbörjas efter första förhöret med den som blivit utsatt för brott så undersöker man om det finns fler bevis för att ett brott ska ha begåtts. Då samlas så mycket information som möjligt in för att se om det finns tillräcklig bevisning för att den som är misstänkt för brottet ska kunna åtalas. Om åklagaren kommer fram till att den misstänkte inte kommer kunna åtalas så läggs förundersökningen ner.

Om förundersökningen läggs ner kommer du som är misstänkt för brottet inte få reda på att det kommit in en polisanmälan och att du var misstänkt. Det kommer alltså inte hända något mer.

Situation 3 – Du åtalas för brott

Om förundersökningen kommer fram till att ett brott har skett och du anses vara "skäligen misstänkt för brott" kommer den misstänkte kallas in på förhör (RB 23 kap 18 §). Att vara "skäligen misstänkt" innebär att det finns viss bevisning som säger att det är sannolikt att du har genomfört brottet. Det är under förhöret som du då kommer få reda på att du är misstänkt för brott. Du blir kallad till förhör genom brev, polisen kommer alltså inte ringa upp dig. Du har du rätt att ha med en försvarare för att få hjälp.

Om du är misstänkt för brott kommer du alltså kallas in på ett förhör och då få reda på att du har blivit polisanmäld. Om förundersökningen läggs ner efter ditt förhör så kommer du få reda på det (FK 14 §).

Sammanfattning och rekommendationer

- Det finns inget sätt för dig att få reda på om du blivit polisanmäld för något.

- Om förundersökningen läggs ner kommer du inte få reda på att du blivit polisanmäld.

- Om du anses vara skäligen misstänkt för brott kommer du få reda på det.

Som det ser ut för dig så finns det ingen som du kan vända dig till för att få reda på att du har blivit polisanmäld. Skälet till att man inte kan vända sig till polisen för att få reda på om du har blivit polisanmäld är för att den som anmälde ska skyddas och fortsätta vara anonym. Du kan alltså inte dubbelkolla om det är så att du har blivit polisanmäld. Förundersökningar kan ta rätt lång tid men eftersom du i nuläget inte har fått reda på något så kan det vara så att det inte kommit in en anmälan alls eller att förundersökningen har lagts ner.

Eftersom du inte har hört något så kan du med största sannolikhet vara lugn. Förhoppningsvis så är det bara rykten som cirkulerar. Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars får du ställa en till!

Allt gott

Karin EkströmRådgivare