Hur får jag bort information om mig på MrKoll?

Hej jag vill ta bort alla information som gäller mig på Mrkoll.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Hemsidan Mr Koll har ett utgivningsbevis. Hemsidor som har utgivningsbevis har ett grundlagsskydd som gör att de får publicera personuppgifter så länge de inte begår ett yttrandefrihetsbrott. För att ett yttrandefrihetsbrott ska vara aktuellt krävs att det är särskilt angivet i grundlagen att det är förbjudet. Exempel på yttrandefrihetsbrott är t.ex. spioneri, hets mot folkgrupp och förtal (jfr 5 kap. 1 § YGL med hänvisning till Tryckfrihetsförordningen).

En hemsida med utgivningsbevis har ett grundlagsskydd och omfattas inte av dataskyddsförordningen GDPR. Förordningen tillåter att medlemsländerna gör undantag från reglerna om personuppgiftsbehandling om det är nödvändigt för att upprätthålla rätten till yttrandefrihet (Kapitel 9 Art. 85 GDPR). Det innebär att hemsidan inte behöver något samtycke eller göra någon intresseavvägning för att publicera uppgifter om en enskild. Rent juridiskt kan du därför inte begära att företaget tar bort uppgiften med stöd av dataskyddsförordningen GDPR.

Som svar på din fråga innebär det att du rent juridiskt inte kan kräva borttagning av uppgifterna varken med stöd av GDPR eller någon annan lag. Det du kan göra är att höra av dig till företaget och be att de raderar uppgifterna om dig. Däremot är de inte skyldiga att ta bort uppgifterna och då hela affärsidén handlar om att publicera uppgifter är det tyvärr tveksamt att det kommer att hjälpa att du hör av dig till dem.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare