Hur får jag återbetalning av konsertbiljett för konsert som ställts in?

2020-09-02 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Jag har betalt en arrangör för en konsert nu i somras. På grund av Coronan inställdes denna. Jag hävdar att jag då, alldeles oavsett arrangörens avtalsvillkor, skall ha full återbetalning av den i förväg inbetalda avgiften. Arrangören vägrar. Hur kan jag gå vidare?
SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt ett avgörande från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en konsertarrangör som utgångspunkt tvungen att återbetala biljettpriset för evenemanget till konsumenten om de inte kunnat leverera den utlovade prestationen. Du kan läsa mer om ARN:s avgörande här. Även hemsidan Hallå konsument har publicerat information om vad som gäller angående återbetalning av inställda arrangemang.

I första hand ska du vända dig till arrangören med ditt återbetalningskrav. Jag förstår av din fråga att du redan gjort detta, men om du vill kan du försöka igen och hänvisa till ARN:s avgörande och pressmeddelande som de publicerat här. För det fall arrangören bestrider ditt krav kan du anmäla ärendet hos ARN. Information om hur en anmälan upprättas och vilken information anmälan ska innehålla hittar du här.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna Johansson
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1066)
2020-09-20 Skadestånd på grund av en reklamation
2020-09-18 Dröjsmål vid konsumentköp
2020-09-18 Ersättning för stulet paket
2020-09-13 Rätt till prisavdrag vid fel på varan

Alla besvarade frågor (84212)