Hur detaljerat kan man reglera viss egendom i äktenskapsförord?

Hej,

Hur detaljerat kan man i ett äktenskapsförord skriva enskild egendom?

Går det även att göra allt lösöre till enskild egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det går alldeles utmärkt att göra även lösöre till enskild egendom i ett äktenskapsförord. Det råder i princip avtalsfrihet i dessa sammanhang vilket gör att ni kan avtala om i stort sett allt. Ni kan exempelvis skriva att vissa bankkonton, möbler eller boendet ska utgöra någons enskilda egendom. Är det så att ni vill att en viss fåtölj eller en bil ska vara någons enskilda egendom går detta alltså bra. Det man bör tänka på är att vara så detaljerad som möjligt och göra det klart vilken egendom som avses för att undvika konflikter och ovisshet i framtiden. Det går dock även bra att förordna om att allt lösöre ska utgöra någons enskilda egendom.

Det man inte får avtala om i ett äktenskapsförord är villkor som innebär ett visst osäkerhetsmoment. Exempel på sådana villkor kan vara att äktenskapsförordet ska gälla annorlunda beroende på om äktenskapet upplöses genom dödsfall eller skilsmässa, eller att äktenskapsförordet endast ska gälla under en begränsad tidsperiod. Förutom att äktenskapsförordet inte får innehålla osäkerhetsmoment som dessa är det alltså möjligt att reglera egendomen precis som man vill. Det går som sagt bra att förordna även om olika lösören och göra detta äktenskapsförord mycket detaljerat, så länge man är tydlig.

Behöver du hjälp med upprättande och utformning av äktenskapsförordet rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare