FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet31/10/2018

Hur byter man ägare på en fastighet?

Jag har skiljt mig och ska ta över bägge våra hus. Hur ändrar man ägare och vad innebär det för kostnader med lagfarten m.m.? Är det ngt annat som jag behöver tänka på när jag tar över husen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att ändra ägare av en fastighet måste du som ny ägare ansöka om lagfart (se 20 kap. JB). En sådan ansökan görs hos inskrivningsmyndigheten Lantmäteriet. Blankett hittar du här. Ansökan kan även göras digitalt, se här.

Till ansökan ska du skicka med en fångeshandling som underlag (exempelvis köpekontrakt, gåvobrev eller bodelningshandling). Jag tolkar dig som att du förvärvat fastigheterna efter bodelning på grund av äktenskapsskillnad, och i så fall är det bodelningsavtalet som du skickar med som underlag.

För respektive ansökan betalar du en expeditionsavgift om 825 kr för att täcka kostnaderna för handläggningen. Ytterligare kostnader för lagfarten varierar beroende på hur du förvärvat fastigheten. Har man förvärvat en fastighet genom köp betalas stämpelskatt. Har man förvärvat den genom bodelning, arv eller gåva betalas normalt inte någon stämpelskatt. Du kan läsa mer om detta här.

Hoppas du fick svar på frågan. Återkom gärna vid fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare