Hur bör vi reglera vårt inbördes testamente alternativt äktenskapsförord när det finns gemensamma barn samt särkullbarn?

Min fru och jag har en fråga som gäller arvskiftet när vi dör. Förutsättningar är följande: Min fru och jag har två gemensamma barn och jag har två barn från ett tidigare äktenskap. Vi har ett inbördes testamente där vi ärver varandra med fri förfoganderätt. Min fru äger en bostadsrätt tillsammans med ett av våra gemensamma barn. Om/när vårt barn köper ut min fru så vill vi att den uppkomna vinsten på min frus ägande ska komma båda våra gemensamma barn tillgodo men inte mina särkullsbarn. Våra frågor är:

Om vi reglerar detta medan vi båda lever kan min fru i så fall ge bort hennes del av vinsten som en gåva till våra gemensamma barn utan att detta räknas som ett förtida arv?

Kan vi genom äktenskapsförord göra min frus andel av lägenheten till sin enskilda egendom och på så sätt undanta den vid bodelningen om jag skulle gå bort först?

Om min fru skulle gå bort först så ärver ju jag även hennes enskilda egendom. Har jag då fri dispositionsrätt för den delen av arvet?

Bör/måste vi vårt testamente ändras på något sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid frågor om arv och testamente är Ärvdabalken (ÄB) tillämplig lag. Vid frågor om äktenskapsförord och bodelning är Äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig lag. Jag kommer nedan att redovisa för bestämmelser i båda lagarna.

Kan en gåva till gemensamma barn räknas som förskott på arv?

Gåvor till en bröstarvinge (givarens barn) presumeras alltid vara ett förskott på arv (6 kap. 1 § ÄB). Vanliga gåvor som exempelvis födelsedagspresenter presumeras inte vara förskott på arv, utan det ska vara fråga om gåvor som är större än vanligt i hänsyn till givarens ekonomi (6 kap. 2 § ÄB). Har förskott givits ska det avräknas från dennes del i arvet (6 kap. 5 § ÄB).

Detta är bara presumtionsregler. Kan man bevisa att det varit av annan anledning eller att den verkliga avsikten var annan än förskott på arv kan man bryta presumtionen.

Kan man genom äktenskapsförord undanta egendom från framtida bodelning?

Som huvudregel gäller att all egendom är giftorättsgods i den mån det inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). I en bodelning är det makarnas giftorättsgods som ingår (10 kap. 1 § ÄktB).

Egendom kan göras enskild genom exempelvis ett äktenskapsförord (7 kap. 2 § första punkten ÄktB). Avkastning på enskild egendom utgör som huvudregel giftorättsgods om inte annat föreskrivits i exempelvis äktenskapsförordet (7 kap. 2 § sista stycket ÄktB).

Genom att göra egendomen/avkastningen till enskild egendom kommer den att undantas från bodelningen. Den kommer att ingå i din frus kvarlåtenskap och på så vis gå till hennes bröstarvingar (barn) genom arv. Gemensamma barn har dock inte rätt att få ut sitt arv direkt, utan efterlevande make ärver deras delar med fri förfoganderätt (3 kap. 1 § ÄB).

Har jag som efterlevande make fri förfoganderätt på den ärvda egendomen?

Om din fru inte har några särkullbarn utan endast gemensamma barn kommer du som efterlevande make att ärva egendomen med fri förfoganderätt/fri dispositionsrätt. När du avlider kommer era gemensamma barn få ut motsvarande kvotdelar från din kvarlåtenskap som du erhöll med fri förfoganderätt vid din frus bortgång (3 kap. 2 § ÄB). Även ert inbördes testamente fastställer att du ska ärva med fri förfoganderätt, även den enskilda egendomen. Det innebär att du fritt får disponera över den, men du får inte testamentera bort den eller på annat sätt avhända dig den på ett sätt som är att jämställa med ett testamentsåtagande.

När era gemensamma barn fått ut sitt efterarv från sin mor kommer din kvarlåtenskap att fördelas på dina bröstarvingar. Alla barn tar lika lott (2 kap. 1 § ÄB). Detta kan ändras genom giltigt testamente, men bröstarvingar har alltid rätt att få ut minst sin laglott. Laglotten är hälften av det som skulle tillfallit dem enligt lag. Om du har fyra barn blir deras arvslott 1/4 vardera enligt lag. Om du testamenterar bort egendomen eller inskränker deras arvsrätt har de rätt till 1/8 vardera som är deras laglott.

Vad ska vi göra?

För att undanta egendomen från bodelningen bör ni upprätta ett äktenskapsförord. Då kommer egendomen inte att ingå i bodelningen och delas mellan er, utan det kommer istället att ingå i din frus kvarlåtenskap. Enligt ert testamente kommer då du ärva den med fri förfoganderätt. Även enligt lag skulle du ärva den med fri förfoganderätt eftersom din frus enda bröstarvingar är era gemensamma barn. Det du ärver med fri förfoganderätt kommer när du avlider först att fördelas till era gemensamma barn som ett efterarv efter din fru, och det som sedan finns kvar är din kvarlåtenskap som kommer att fördelas på dina fyra bröstarvingar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare