FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet25/04/2019

Hur blir jag utköpt på enklast sätt?

Hej!

Jag äger ett fritidshus tillsammans med mina 2 syskon och huset är en gåva från vår far som nu har gått bort. Vi har inga lån på huset. Jag vill efter ca 8 år sälja min 1/3 av fastigheten eftersom jag bor utomlands och nästan aldrig är där. Mina syskon vill köpa ut mig och vi har kommit överens om pris. Problemet är att mina syskon bara har råd att betala hälften nu (med sparpengar) och har inte möjlighet att ta mer bolån pga av de har redan lånat max beloppet för deras inkomst på lånet på deras permanenta fastigheter. Vi har diskuterat att de betalar av resten under en 5 års period och betalar ränta men vi anser inte att det är ett passande alternativ av olika anledningar. Jag undrar vad som är en rimlig period för dem att ordna (genom tex sparande eller lån) pengar för att betala för hela min 1/3 del. De har föreslagit 5 år, men jag tycker instinktivt att det är en för lång period. De har föreslagit att de kan ta dyrare lån (högre ränta) för att köpa ut mig nu men i så fall tycker de att jag ska bidra till räntekostnaderna. Är det rimligt och rättvist? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Denna fråga beror helt på vad ni anser är rimligt och det finns inget rätt och fel kring vad som anses som en tillräckligt lång eller kort tid. Ni skulle kunna göra så att dina syskon betalar den summan som de kan nu direkt för att sedan betala tillbaka till dig genom ett skuldebrev. Då får du en del av pengarna nu direkt och resten kommer förslagsvis månadsvis genom avbetalning av skuldebrevet som kanske löper på 5 år som dina syskon föreslog. Då slipper ni problemet med att de vill att du ska betala ränta på deras lån som de var tvungen att ta för att lösa ut dig. Skriver ni ett skuldebrev kan du använda detta för att med hjälp av Kronofogdemyndigheten driva in pengarna om de slutar betala.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper KrögerRådgivare