Hur blir jag av med min hyresgäst?

Jag äger ett hus, hyr ut i 2:a hand till mitt x. Avtalet löper en månad i taget jag har sagt upp kontraktet till sista juli. Pga att jag vill renovera och sälja. Han vägrar flytta pga att han anser att vi har ett muntligt avtal att han får bo tills huset är sålt. Problemet är att vi kan ej samarbeta med renoveringen. Han skulle igentligen varit klar med att färdigställa projekt påbörjade av honom till 31/12-17 men ej klar. Han är otrevlig och jag känner mig ibland hotad av honom. Hur blir jag av med honom

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett muntligt avtal är lika giltigt som ett skriftligt, däremot måste du bevisa att ett muntligt avtal som avviker från det skriftliga uppkommit. Tills hyresgästen kan bevisa att det avtalats något annat muntligt gäller alltså det skriftliga avtalet.

Ett hyresavtal på bestämd tid ska sägas upp tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader. Bestämmelser för kortare hyrestider hittar du i Kapitel 12 4§ Jordabalken.

Har du sagt upp i rätt tid och din hyresgäst vägrar flytta ut kan du vända dig till Kronofogden för avhysning av hyresgästen, det gör du genom att följa instruktionerna här.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare