hur bestrida hyresvärds felaktiga uppsägning av kontrakt

Hej, Hur ska jag gå tillväga när jag upptäckt att min hyresvärd inte uppfyllt alla kriterier vid en uppsägning av hyreskontrakt för omförhandling? Räcker det med att påpeka för hyresvärden att uppsägningen är felaktig (och därmed förlängs kontraktet 3år till enligt avtal) eller måste man gå via något juridiskt ombud? Tacksam för svar så snabbt ni kan! mvh MIkael

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det finns inget formellt krav att man ska använda en jurist som hjälp med ett ärende som ditt. Mitt råd till dig är att i all enkelhelt börja med att själv påpeka för hyresvärden att uppsägningen är felaktig och att du vill göra gällande din rätt till förlängning. Det som finns att vinna på att ta hjälp av en jurist på det här stadiet är att du kan framställa ditt meddelande i en mer formell och svåremotsagd dager, vilket skulle kunna hjälpa dig att undgå att behöva lösa en eventuell tvist om förlängningen.

Om hyresvärden inte gör dig till viljes, och anser att en annan tolkning av ert avtal och hyreslagen är förhanden, så föreligger en tvist mellan er. Tvister om hyresvillkor eller dylikt hanteras vanligen i hyresnämnden, men ibland i tingsrätt beroende på vad tvisten handlar om.

Ärenden som hanteras i hyresnämnden hittar du här:

http://www.hyresnamnden.se/Sa-gar-det-till/Arenden-i-hyresnamnden/

Ifall du undrar över något så brukar det gå bra att ringa sin lokala hyresnämnd med frågor och funderingar. Likaså kan du kostnadsfritt ringa till Lawlines egna telefonservice om du undrar över något ytterligare.

Vänligen,

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare