FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet26/03/2019

Hur beskattas kapitalvinsten på en fastighet som köpts under taxeringsvärdet?

Hej! Jag ska redovisa försäljning av en obebyggd fastighet. Jag betalade under taxeringsvärdet (vänskapspris) för den. Måste jag uppge det beloppet (då blir ju skatten orimligt hög?) Eller kan man använda ett schablonbelopp i detta fallet? Hur räknar man i så fall ut det?

Vänligen

Malle

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Regler om inkomstskatt återfinns i inkomstskattelagen.

Vid försäljning av fastighet till ett pris som understiger taxeringsvärde gäller den s.k. huvudsaklighetsprincipen. I de fall ersättningen understiger fastighetens taxeringsvärde betraktas hela köpet som en gåva.

Vid gåvor gäller kontinuitetsprincipen vilket medför att skatten först betalas längre fram. Innebörden av kontinuitetsprincipen är att gåvotagaren träder in i gåvogivarens skatterättsliga situation. Beskattning sker alltså först när gåvomottagaren säljer fastigheten och kapitalvinsten som beskattas beräknas då i förhållande till gåvogivarens omkostnadsvärde.

Svar på din fråga
Då du har köpt fastigheten till ett pris som understiger taxeringsvärdet så inträder du i den förste ägarens skattemässiga situation. Detta innebär att du ska räkna med det omkostnadsvärde som den första ägaren erlade för fastigheten. Skatten kan tyvärr bli ganska hög, men det är så skattereglerna är utformade. Tyvärr finns det ingen schablonmetod som du kan använda för att minimera skatten.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare