Hur beskattas gåvogivare och gåvotagare vid gåva av bostadsrätt?

Hej! Om Jag ger min bostadsrätt som Gåva till min 18 åriga son .... Hur blir Han då beskattad vid en framtida försäljning ? Och hur blir min beskattning ? Gåvoskatt ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ingen gåvoskatt

Inledningsvis kan jag nämna att vi inte har någon gåvoskatt, varför du inte blir kapitalvinstbeskattad om du ger bort din bostadsrätt i gåva (8 kap. 2 § inkomstskattelagen, IL). Din son kommer däremot bli kapitalvinstbeskattad vid en framtida försäljning. Jag kommer nedan gå igenom hur man beräknar kapitalvinster, kapitalvinstskatten och betydelsen av att han fått bostadsrätten i gåva.

Inkomstskattelagen (IL) reglerar hur kapitalvinster beräknas

Kapitalvinster (även kallade reavinster) beräknar du genom:

Beloppet du säljer bostadsrätten för – försäljningskostnaderna – omkostnadsbeloppet = Kapitalvinsten (44 kap. 13 § IL).

Omkostnadsbeloppet består av bostadsrättens anskaffningsvärde (ingångsvärde), dvs. priset som bostadsrätten anskaffats för. Omkostnadsbeloppet består dessutom av utgifter för förbättring av bostadsrätten, (44 kap. 14 IL).

Eftersom din son fått bostadsrätten i gåva och därför inte köpt den, kommer han i enlighet med kontinuitetsprincipen att träda in i gåvogivarens skattemässiga situation, dvs. i din skattemässiga situation (44 kap. 21 § IL). Detta innebär att han kommer överta ditt omkostnadsbelopp, med andra ord dina utgifter för anskaffning och förbättring. Det belopp som du köpt bostadsrätten för och dina förbättringsutgifter kommer då att utgöra hans omkostnadsbelopp. Det är detta som är det speciella med bl.a. gåvor rent skattemässigt.

Kapitalvinstskatten vid försäljning av bostadsrätt

När man fått en kapitalvinst i enlighet med ovan kommer den att kvoteras med 22/30-delar om det är en privatbostadsrätt (46 kap. 18 § första stycket IL). Skattesatsen är 30 % (65 kap. 7 § IL) men i kombination med kvoteringen på 22/30 innebär det en effektiv skattesats på 22 %. Det innebär att du multiplicerar 0,22 med kapitalvinsten (som du beräknar enligt ovan) för att få kapitalvinstskatten.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare