Hur beskattas en obegränsat skattskyldig jämfört med en begränsat skattskyldig fysisk person?

Hej, Har bott i Norge och jobbat i snart 6 år. De senaste 6 månaderna så har jag endast bott här men startade upp ett aktiebolag i Sverige då jag inte visste vart jag skulle ta vägen och tänkte börja med som konsult. Har fakturerat från det svenska bolaget i 6 månader men inte tagit ut lön. Äger en lägenhet i Sverige som tidigare hyrts ut men nu endast används av familj. Saken är den att jag kanske kommer flytta till Lisbon, antagligen direkt från Norge, och undrar då de har NRH dvs jag kan ta ut lön från svenska bolaget utan att beskattas även där utan skulle endast beskattas i Sverige skulle det innebära att jag anses vara fullständigt skatteskyldig i Sverige för andra investeringar jag gör, e.g. aktier eller crypto? Eller är det då bättre att starta ett nytt företag i Portugal som jag fakturerar från? Har inga problem med att betala skatt för inkomst i Sverige men om det helt plötsligt blir allt så känns det sådär.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

För att kunna besvara din fråga, så tolkar jag din situation på följande sätt. Du har bott och arbetat i Norge i sex år och för sex månader sedan startade du ett aktiebolag i Sverige. Vidare har du både bostadsrätt och familj i Sverige. Nu undrar du om din lön från bolaget i Sverige ska beskattas i Sverige och om du är obegränsat skattskyldig i Sverige. Eftersom internationell beskattning är ett väldigt komplicerat rättsområde, så bör du se mitt svar som en bedömning utifrån mina antaganden om din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är inkomstskattelagen (IL) som ska tillämpas i ditt fall, därför att det rör sig om internationell och nationell beskattning.

När är man obegränsat skattskyldig i Sverige?

Generellt gäller att du som fysisk person är skattskyldig för förvärvsinkomster och kapitalinkomster (1:3 IL). Omfattningen av skattskyldigheten beror på om du är obegränsat skattskyldig. Som obegränsat skattskyldig måste man beskattas för alla sina inkomster i Sverige, oavsett var inkomsten intjänas (3:8 IL). Om du exempelvis skulle vara obegränsat skattskyldig, så skulle du vara tvungen att betala skatt på alla slag av inkomster från Portugal eller vilket annat land som helst. Därför är frågan nu om du är obegränsat skattskyldig.

En person är obegränsat skattskyldig, om personen bor i, stadigvarande vistas i eller har en väsentlig anknytning till Sverige (3:3 IL). Eftersom du varken bor eller stadigvarande vistas i Sverige behöver jag bedöma om du kan ha en väsentlig anknytning till Sverige. Bedömningen görs med utgångspunkt i rekvisiten i 3:7 IL. Inledningsvis antar jag att du är svensk medborgare och att du har varit bosatt i Sverige under en väldigt lång tid innan du flyttade till Norge, där du nu har bott i sex år. Samtidigt har du en bostad och familj i Sverige, samt driver ditt eget aktiebolag i Sverige. Väldigt mycket talar därför för att du bör anses ha en väsentlig anknytning till Sverige. Eftersom du inte har bott i Sverige i över fem år, så är det dock Skatteverket som ska bevisa att du har en väsentlig anknytning till Sverige (3:7 2 st. IL), vilket kan bli svårt för Skatteverket.

Vad ska man som obegränsat skattskyldig beskattas för?

Enligt 3:8 IL ska alla dina inkomster beskattas i Sverige. Om du exempelvis investerar i aktier ska en vinst från aktierna tas upp till beskattning i inkomstslaget kapital i Sverige (42:1 IL) och likaså ska en lön som du får från ditt bolag tas upp i inkomstslaget tjänst (10:1 och 11:1 IL). Kom ihåg att du som skattskyldig har en ganska omfattande uppgiftsskyldighet gentemot Skatteverket (31:2–3 skatteförfarandelagen) och om du förtiger eller slarvar med din inkomstdeklaration, så kan du riskera att få ett skattetillägg med 40 procent (49:4–5 och 49:11 skatteförfarandelagen).

Hur ser beskattningen ut när man är begränsat skattskyldig?

Om du skulle sälja ditt aktiebolag och din bostadsrätt, så vore det plötsligt svårare att bedöma att du bör vara obegränsat skattskyldig i Sverige. Anledningen skulle vara att du varken bor eller har en inkomst från Sverige. Då skulle mera tala för att du bör anses vara begränsat skattskyldig (3:17 1 p. IL). Innebörden blir då att du endast ska betala skatt i Sverige under vissa förutsättningar, t.ex. inkomst från ett fast driftställe i Sverige eller kapitalvinst vid en försäljning av en bostadsrätt (3:18 IL). Om du inte skulle jobba i Sverige, så skulle du inte heller vara skyldig att betala skatt som begränsat skattskyldig person.

Angående kapitaltillgångar skulle du behöva betala skatt på svenska kapitalvinster på aktier under vissa förutsättningar (3:19 IL och 4 § kupongskattelagen). Det är därför svårt att säga med säkerhet hur det skulle bli i ditt fall, därför att jag inte har mera specifika uppgifter om din situation. Vad gäller kryptovalutainvesteringar torde dessa vinster vara skattefria då dessa inte omfattas av skattskyldigheten för en begränsat skattskyldig person. Om du är obegränsat skattskyldig, så beskattas du även för kapitalvinster på kryptovalutor (42:1 IL).

Vad gäller om man registrerar sitt bolag utomlands?

Om du registrera ett bolag som motsvarar ett svenskt aktiebolag i Portugal, så kommer bolaget att anses vara begränsat skattskyldigt i Sverige (6:7–8 IL). Innebörden blir att så länge du inte har ett fast driftställe i Sverige, så ska bolagets inkomster från fakturorna i Sverige inte beskattas i Sverige (6:11 1 p. IL).

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är att det finns en risk för att du kommer anses vara obegränsat skattskyldig i Sverige och att du därför kommer vara skattskyldig för alla dina inkomster i Sverige, även om du skulle ta ut lön från ditt företag som du registrerar i Portugal. Dina aktier från Sverige bör du också ta upp till beskattning i Sverige vid en kapitalvinst och utdelning. Om du säljer din bostad och lägger ner ditt aktiebolag i Sverige, så talar mer för att du bör anses vara begränsat skattskyldig i Sverige. Lön som du tar ut från ditt företag i Portugal skulle då inte beskattas i Sverige. Vinster från försäljningar av kryptovalutor bör du inte heller beskatta som begränsat skattskyldig i Sverige. Kapitalvinster och utdelningar från svenska aktier kan du behöva ta upp till beskattning i Sverige. Om du registrerar ett bolag i Portugal som inte har ett fast driftställe i Sverige, så kommer bolaget inte behöva beskatta inkomsten från Sverige i Sverige.

Internationell beskattning är ett väldigt komplicerat område som du ser. Jag skulle verkligen rekommendera att tar kontakt med en jurist så att ni kan gå igenom din situation i mer detalj. Utöver detta kan jag inte rekommendera något annat, därför att jag har för lite information för att kunna göra en fullständig bedömning. Dessutom kan konsekvenserna bli väldigt stora.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare