Hur beräknar man oprioriterade fordringar med lika rätt?

hej

enligt 18 § så skall oprioriterade fordringar behandlas lika procentuellt utifrån fordringens belopp. om det är fyra borgenärer som har oprioriterade fordringar med olika belopp, hur menar man att de då skall få exakt lika procentuellt utifrån fordringens storlek??? Hur ska man veta hur mycket i procent???

jag förstår inte. vill ni snälla exemplifierade detta ??? tacksam för hjälp

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Låt säga, att under ett konkursförfarande betalas alla fordringar och slutligen kvarstår två skuldebrev (fordringar). Dessa skuldebrev anses vara oprioriterade fodringar och ägarna till dessa får betalt sist, men med lika rätt (18 § förmånsrättslagen). Dessa två skuldebrev uppgår till 100 tkr respektive 80 tkr, men konkursboets tillgångar är endast 90tkr. Detta innebär att konkursförvaltaren får göra en procentuell beräkning utifrån fordringarnas storlek och ägarna till fordringarna ska de få lika mycket av det som finns kvar. 100/90 är ungefär 111% och 80/90 är ungefär 89 % (111+89 = 200). Därefter ger 111/200 = 0,555 och 89/200 0,445. Därefter ger 0,555 x 90 000 = ca 50 000 och 0,445 x 90 000 = ca 40 000. Alltså ska fordringsägaren om 100 tkr ha 50 tkr och fordringsägaren om 80 tkr ska ha 40 tkr.

Föreligger ett överskott när de oprioriterade fordringarna ska betalas, får fordringsägarna så klart hela beloppet de har rätt till.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare