FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp17/03/2019

Hur begär man försvaradvokat?

Hej min son har i förhör sagt att han inte behöver försvarare nu har domstolen lagt ihop två mål och han inser nu att han vill ha en försvarare hur gör man?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din fråga saknas följande (som har relevans för att besvara frågan):

Vad det är för brott han gjort sig skyldig till.Hur gammal din son är.

I mitt svar kommer jag inleda med frågan när man har rätt till försvarare, särskilt med hänsyn till punkterna ovan. Din fråga om hur ni bör göra hittar du svaret på längre ner.

När har man rätt till försvarare?

Som huvudregel gäller att om din son är anhållen eller häktad ska en offentlig försvarare utses åt honom (21 kap 3a § 1 st. rättegångsbalken). I samma bestämmelse framgår att försvarare ska utses om brottet har en straffskala där lägsta straffet är fängelse 6 månader. Din son ska ha rätt att få sin talan biträdd av en försvarare redan vid förberedelser (under förundersökningen) och vid rättegångsförhandlingarna (21 kap 3 § 1 st. rättegångsbalken).

I ditt fall har din son tackat nej till försvarare under förundersökning. Beroende på vad det är för typ av brott ska inte rätten till försvarare försvinna vid rättegångsförhandlingarna.

Hur ska du göra för att förordna en försvarare åt din son?

Som huvudregel ska den misstänkte (din son) utse sin försvarare. Undantag gäller dock ifall han är under 18 år då istället du som vårdnadshavare ska utse hans försvarare (21 kap 3 § 2 st. rättegångsbalken). Denna begäran sker formlöst. DU bör alltså ta kontakt med förhörsledaren och begära att staten ska förordna en försvarare åt din son inför kommande rättegång. Eller om han är över 18 år kan han själv göra det. Förhörsledaren har då en skyldighet att anmäla din begäran till domstolen (23 kap 5 § rättegångsbalken).

Jag hoppas att informationen hjälpte dig och du fick svar på din fråga. Har du ytterligare frågor är du välkommen åter.

Med vänliga hälsningar,

Moneeb MohsenRådgivare