Hur avstår man sitt arv till förmån för sin son?

Jag vill avstå från mitt arv efter min farsa och låta min son ärva. Hur ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om avsägelse, avstående och överlåtelse av arv regleras i ärvdabalken (1958:637). Avstående av arv regleras i ärvdabalken 17 kap. 2 §.

Avstående av arv betyder du låter din bröstarvinge, dvs. din son, ärva i ditt ställe.

I ovannämnda paragraf finns det formkrav för att avståendet av arvet ska vara giltig. Avstående av arv kan ske på två olika sätt. Det ena sättet är att upprätta ett dokument där du skriver att du avstår från din pappas arv. I lagen står det inte mer specifikt hur ett eventuellt dokument ska se ut, men det viktigaste är att det framgår av dokumentet att du vill avstå från arvet. Att avstå från arv kan man lätt förväxla med s.k. avsägelse av arv, vilket betyder att någon står över sig arvet utan att någon av ens arvingar får ärva i ens ställe. Arvet fördelas alltså med en arvsberättigad mindre. Ett datum och en underskrift är också att rekommendera så att det tydliggörs att det är just du som avstår arvet och ingen annan.

Den andra möjligheten för arvsavstående är att godkänna ett testamente där kvarlåtenskapen fördelas till förmån för en annan arvtagare eller testamentstagare. Exempelvis att du godkänner ett testamente din pappa har upprättat till förmån för en organisation, arvtagare eller liknande.

För att avstå från ditt arv kan du alltså antingen godkänna ett testamente eller upprätta ett eget dokument som säger att du avstår ditt arv till förmån för din son. Du kan även informera arvtagarna om detta, men det är inget krav enligt lagen. Behåll sedan avståendet som bevisunderlag inför arvsfördelningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Catarina Franco EdlundRådgivare