Hur avstår man sitt arv?

Hej jag har en morbror som dött och ska få ett arv.Jag har skulder hos kronofogden och vill överlåta min del av arvet till min dotter. Går detta och hur gör jag då ? Mvh

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan avstå ditt arv till förmån för din dotter. Isåfall måste du berätta för dödsboet att du vill göra det och det gör du genom att ge en avståendehandling till boutredningsmannen, testamentsexekutorn, eller om någon sådan inte finns, till de övriga dödsbodelägarna. Du kan också anmäla vid själva bouppteckningen att du vill avstå arvet och då ska det antecknas i bouppteckningen och på så vis anses de övriga dödsbodelägarna vara underrättade.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare