Hur avslår man ett konkludent anbud?

Jag var intresserad att köpa en cykel och har en granne till mig som jag känner lite grann han ska nämligen sälja sin cykel. Jag kollade då på hans cykel och hans pris var 4.500kronor vilket var dyrt för mig och det fall inte i min smak jag sa därför att den inte var värt priset. Han sa då att han skall tänka på saken och återkomma med svar. Dagen efter när jag skall till jobbet har han lagt cykeln utanför dörren med nycklarna. Vad bör jag göra och vad händer ifall jag inte kontaktar han så snabbt som möjligt då jag inte vill ha den. Och ifall att jag använder den varje dag fram och tillbaka vad händer då?

Tacksam för svar:)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga handlar om huruvida du och grannen har ingått ett köpeavtal om cykeln eller ej. Den svenska avtalsrätten går delvis att hitta i avtalslagen (AvtL), men bygger i mångt och mycket på principer.

Ni har inte ingått ett avtal

För att ett avtal ska komma till stånd behövs ett giltigt anbud och en accept (1 § första stycket AvtL). Anbud och accept kan nås skriftligt, muntligt eller konkludent – i Sverige råder det avtalsfrihet för de allra flesta avtal, till exempel ett köpeavtal för en cykel.

Du var intresserad av cykeln men sa att den inte var värd priset. Alltså gav du inget anbud på cykeln. Det fanns alltså inget anbud för grannen att svara på i samma stund. Det gick inte för grannen att svara på det senare eftersom muntliga anbud måste antas direkt (3 § andra stycket AvtL).

Grannen försöker att sälja cykeln till dig

När grannen slängde cykeln framför ditt hus kanske han menade att han har tänkt på saken och vill sälja cykeln billigare till dig. Då ska det ses som ett konkludent anbud eftersom grannen uttrycker sin vilja att ingå avtal. Ett typexempel på konkludent handlande är att lösa en parkeringsbiljett – det har inte förekommit något anbud eller någon accept, men parterna (bilföraren och parkeringsautomaten) handlar såsom att det fanns ett avtal.

Frågan är dock vilket pris som gäller. Om grannen inte har specificerat något genom ett sms eller en prislapp får du utgå från att det gamla priset om 4500 kronor fortfarande gäller. Prisuppgiften är en så pass viktig del av ett köpeavtal att den måste vara med för att det ska kunna röra sig om ett avtal över huvud taget.

Svara nej på anbudet

Du skriver att du inte vill ha cykeln. Eftersom grannen har lämnat ett anbud till ett avtal måste du i så fall svara nej på anbudet. Det gör du enklast genom att lämna tillbaka cykeln oanvänd med tillhörande nycklar. Då slutar grannens anbud att vara giltigt (5 § AvtL). Här är det alltså viktigt för dig att kunna visa att ni inte har ingått avtal.

Lämna tillbaka cykeln samma dag

Ju fler köp som du och grannen har ingått, desto snabbare och tydligare bör du svara huruvida du vill köpa cykeln. Med tanke på att grannen har ett aktivt intresse för att sälja sin cykel bör du svara snabbt. Jag skulle i alla fall samma dag skicka iväg ett meddelande till honom och ställa cykeln hos honom för att neka till anbudet.

Om du inte svarar blir du betalningsskyldig

Om du inte kontaktar grannen i tid måste han tro att du vill ha cykeln efter att han har lämnat den hos dig. Då blir du betalningsskyldig.

Om du använder cykeln blir du betalningsskyldig

Du frågar också vad som händer om du använder cykeln varje dag. I så fall antar du grannens erbjudande genom konkludent handlande eftersom du handlar såsom att det vore ett avtal mellan er. Då är du också betalningsskyldig eftersom det rör sig om ett köpeavtal. Med hänvisning till det jag skrev tidigare bör du i så fall betala 4500 kronor.

Sammanfattning

Du och grannen nådde inget avtal när ni talades vid. När grannen lämnade cykeln med nycklar utanför din dörr lämnade han ett anbud genom konkludent handlande. Som jag uppfattar det vill du inte ha cykeln: I så fall bör du så snabbt som möjligt kontakta din granne om att du inte vill ha den och lämna tillbaka den till honom. Om du inte gör det, eller använder cykeln, blir du betalningsskyldig. Eftersom grannen inte har specificerat ett nytt pris får det gamla gälla, alltså 4500 kronor.

Hoppas att det löser sig för dig! Om det är något mer du undrar får du gärna ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Vänligen

Caroline HalfvarsonRådgivare