Hur ansöker man om skuldsanering och personlig konkurs?

Hej, hur söker man skuldsanering eller personlig konkurs för privat person?

Vänligen svara snarast

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skuldsanering

Skuldsanering innebär att en skuldsatt person får en möjlighet att lösa sina ekonomiska problem genom att betala av en del av sina skulder. Om man följer betalningsplanen anses man sedan vara skuldfri.

För att bli beviljad skuldsanering har Kronofogden satt upp ett antal kriterier som måste vara uppfyllda:

Du är så skuldsatt att du inte på något sätt kan betala dina skulder på många år.Skuldsaneringen är rimlig med hänsyn till dina personliga och ekonomiska förhållanden.Du har dina huvudsakliga intressen i Sverige. Med det menas till exempel att du bor här, arbetar här eller har dina skulder här.För dig som har en enskild firma ska ekonomin i företaget vara enkel att utreda.Du får inte ha ett näringsförbud i dag.

Du kan ansöka om skuldsanering genom E-tjänst eller genom att fylla i en blankett. Du kan även kontakta en budget- och skuldrådgivare för att få hjälp.

Personlig konkurs

Personlig konkurs innebär att personen i fråga inte får förfoga fritt över sin egendom under konkursen. En konkursförvaltare tar reda på vilka tillgångar och skulder personen har och ser sedan till att skulderna blir betalda med personens tillgångar. Man anses inte vara skuldfri efter en personlig konkurs, vilket innebär att man senare kan bli krävd på de skulder man inte har betalat.

Ansökan om personlig konkurs görs vid den tingsrätt din kommun tillhör.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Veronica BorgRådgivare