Hur ansöker jag om skadestånd för förlorat bagage?

Hej!

Jag har åkt med min son på semester från Stockholm till Kairo med Swiss airlines den 16 december genom Zurich. När vi var framme i Kairo upptäckte vi att våra väskor hade inte skickats vidare till Kairo. Nu har vi varit i Kairo i åtta dagar och vårt bagage har inte kommit ens. I Stockholm både mig och min son har kontakt med psykologer, han lider av depression och jag lider av både depression och ångest och syftet av resan var att vi skulle avslappna inför början av nästa termin på skolan. Nu är vår semester har förstört helt och hållet tack vare slarvigt misstag som Swiss airlines har begått. Jag vill ansöka om ersättning för både fysiska och mentala skador som har drabbats oss och jag behöver hjälp med det.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Av Swiss Airlines hemsida framgår att förlorat bagage ska anmälas så fort som möjligt. Det framgår inte av din fråga om ni har gjort det. Om bagaget fortfarande inte har återfåtts inom 3 dagar ska följande formulär fyllas i --> klicka här. Detta underlättar processen att få tillbaka ert bagage.

Om du och din son vill ansöka om ersättning för psykiska skador får ni vända er till tingsrätten för att upprätta en stämningsansökan. Hur detta ska göras kan du läsa mer om genom att klicka här.

Om du vill ha ytterligare hjälp med hur stämningsansökan ska upprättas och vad det innebär är du välkommen att boka tid med en av våra jurister. Det kan du göra genom att klicka på följande länk.

Hoppas att svaret varit till din hjälp, lycka till!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare