Hur ansöker jag om förstörelse av uppgift i journal?

Jag vill få mina journaler borttagna ur systemet finns det något som jag kan bestämma med hjälp av gdpr?

Har saker jag inte vill ha på journalerna som är ifrån barndom

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Denna fråga regleras främst av patientdatalagen.

Förstörande av patientjournal

På ansökan av patienten eller någon annan som omnämns i en patientjournal får Inspektionen för vård och omsorg (IVO) besluta att journalen helt eller delvis ska förstöras. Förutsättningarna för detta är att:

1. Godtagbara skäl anförs för ansökan,

2. patientjournalen eller den del av den som ansökan avser uppenbarligen inte behövs för patientens vård, och

3. det från allmän synpunkt uppenbarligen inte finns skäl att bevara journalen (8 kap. 4 § patientdatalagen).

Detta är ett relativt högt ställt krav, varför myndigheten är restriktiv med beviljandet av denna typ av förfrågan. I det fall att du skulle få avslag på din ansökan till IVO så kan du överklaga beslutet till allmän förvaltningsdomstol (10 kap. 2 § patientdatalagen).

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare