Hur anmäler man en domare som man misstänker för korruption/ kompetensbrist?

Var kan man anmäla domare när man misstänker korruption eller kompetens brist/ osäkunnlig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man misstänker att en domare agerar korrupt eller på annat sätt agerar felaktigt kan man anmäla detta till Justitieombudsmannen (JO). JO finns till för att bland annat granska statliga myndigheter. I detta ingår det att granska domstolarna och tjänstemän som arbetar på dessa. Du kan läsa mer och skicka in en anmälan på JO:s hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig till info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Ellen HendarRådgivare