Hur anmäler man brister i hälso- och sjukvård?

Hej!

Jag åkte in akut med ambulans till psykiatrin i Varberg. När läkaren hade satt mig i väntrummet för att ringa ett samtal och höra om jag kunde läggas in, så lyckades jag skära mig i handleden med ett vasst föremål som jag hade i väskan. Dom tog alltså inte min väska när jag kom in dit akut och jag lyckades då som sagt skada mig. Sådant får ju inte hända. Nu till min fråga, kan jag gör en anmälan på de? I så fall, hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som privatperson kan man tipsa om missförhållanden i hälso- och sjukvården alternativt anmäla ett klagomål. Tips och klagomål avseende hälso- och sjukvården lämnas till IVO som är den myndighet som ansvarar för tillsyn över hälso- och sjukvård. Du kan läsa mer om hur man gör en anmälan hos IVO här.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare