Hur anmäler jag en arbetsgivare som bryter mot arbetsmiljölagen?

Hej. Jag känner med ett företag som betalar inte semesterersättning till alla sina arbetstagare. Jag hade sagt up mig och fick inga semester pengar för hela året. Och det finns några man som arbetar utan arbetstillstånd. Kan ni säga till mig vart kan jag skicka anmälan.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Anmälan
Arbetsmiljöverket är den myndighet som kontrollerar att reglerna i arbetsmiljölagen uppfylls. Du kan tipsa arbetsmiljöverket om missförhållandena på din förra arbetsplats genom att fylla i kontaktsformuläret på arbetsmiljöverkets hemsida.

Semesterersättning
Rätt till semesterersättning
Du har enligt lag rätt till semesterersättning som anställd (4 § semesterlagen). Denna semesterersättning ska vara 12 procent av din lön före skatt (16b § semesterlagen). Du har rätt att inom en månad från att du slutade på arbetsplatsen få ut din semesterersättning (30 § semesterlagen).

Vad du kan göra nu
Jag rekommenderar att du tar kontakt med din förra arbetsgivare och begär ut semesterersättning med stöd i semesterlagen. Om din arbetsgivare vägrar betala ut semesterersättning kan du ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden genom att fylla detta formulär.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare