FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet24/01/2022

Hur ändrar man fastighetskod från industrienhet till småhusenhet, vad kan bli problematiskt?

Hej! Köpte en fastighet som består av en bostad på 150 m2, som man bott permanent i sedan byggåret1918. Det tillhör också en fd smedja och fd cykelverkstad på cirka 300 m2. Dessa ligger som separata hus. Allt dock klassat som Industrienhet 431. Kan det bli problem koda om till småhusenhet? Som sagt, bostaden är byggd som bostadshus och är nu inne på sitt 104:e år som permanentbostad. Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

De regler som blir aktuella för din fråga finns i Plan- och bygglagen, som förkortas PBL. Jag kommer att gå igenom de regler som är aktuella för just din fråga.

Vad en fastighetskod innebär
Själva fastighetskoden, i ditt fall kod 431, är en typkod som används främst av Skatteverket för att bestämma vad för taxering som är aktuell för fastigheten. Det är den första siffran i koden som anger vilken typ av kategori som fastigheten tillhör. I ditt fall, innebär det att fastigheten tillhör kategori 4, som är just industrienhet.

Byta fastighetskod kräver bygglov
En fastighetskod kan ändras vid exempelvis nybildning, ombildning, nybyggnation eller ombyggnation, eller om byggnadens användning ändras. Detta innebär att det kan krävas att fastigheten ombildas från industrienhet till småhusenhet. För att detta ska vara möjligt, krävs ett bygglov enligt 9 kap. 2 § PBL. En anledning till att det krävs bygglov är just för att industrifastigheter inte har riktigt samma krav som en fastighet som är tänkt som bostad. Exempelvis finns det krav för skydd av brandspridning i bostäder, vilket inte finns vid industrifastighet. Det ställs helt enkelt lite större krav på fastigheter som klassas som en bostad.

Det är, enligt 9 kap. 20 § PBL, kommunens byggnadsnämnd som ansvarar för ansökningar om bygglov. Jag kan inte utläsa om det finns någon detaljplan på området där fastigheten ligger. Det som kan bli problematiskt är att få bygglovet godkänt för att kunna få fastigheten taxerad till småhusenhet i stället. Jag kan inte utläsa om det är någon detaljplan på området, men det kan göra detta svårare. Byggnadsnämnden ska nämligen enligt 9 kap. 31 PBL medge bygglov för en åtgärd i ett område så länge det inte strider mot eventuella områdesbestämmelser och det inte förutsätter att det finns en detaljplan. Skulle det finnas en detaljplan, ska bygglov enligt 9 kap. 30 § PBL medges om den fastighet eller byggnad som bygglovet avser överensstämmer med detaljplanen eller om den skulle avvika från detaljplanen ändå har blivit godkänd tidigare vid en bygglovsprövning och annars uppfyller de krav som gäller för området. Genom en detaljplan reglerar nämligen kommunen hur mark och vatten ska användas och hur bebyggelsen ska se ut inom ett visst område, och finns det en detaljplan så är det svårt att få igenom ett bygglov som avviker från denna. Det som kan tänkas tala för att du ska beviljas bygglov, och kunna ändra typkoden till taxeringen, är att det redan finns ett bostadshus och som har funnits där så pass länge.

Om bygglovet blir godkänt och användningsområdet för fastigheten ändras, kan du kontakta Skatteverket för att sedan ändra typkoden, så att taxeringen även ändras för fastigheten. Du kan läsa mer om typkoder för fastigheter på Skatteverket hemsida, HÄR.

Sammanfattning samt rekommendation
För att ändra fastighetskoden, och därmed taxering av fastigheten, krävs det att ett bygglov beviljas när användningsområdet från industrifastighet ändras till bostadsfastighet. Detta gäller även när det redan finns ett bostadshus på fastigheten som ingår i industrifastigheten. Jag rekommenderar därför att du hör av dig till kommunen och berättar att du vill ändra fastighetsbeteckning och kod, och i så fall höra vad mer exakt som krävs för ett bygglov. Det som talar för att det ska gå att ändra och få beviljat bygglov är att det redan finns ett bostadshus på fastigheten. Det som däremot kan tala emot är om det finns en specifik detaljplan som reglerar vad det ska finnas för typ av fastighet på just den marken som fastigheten ligger på.

Jag hoppas att jag med detta lyckats besvara din fråga. Har du någon följdfråga, eller vill att jag förtydligar något i mitt svar, kan du skicka ett mail till mig på adressen: hilma.nilsson@lawline.se

Vänligen,

Hilma NilssonRådgivare