Hur ändrar man ett äktenskapsförord?

Hej,

Jag och min man gifte oss för ett år sedan då vi skulle flytta utomlands. Han har ett extrremt välbetalt jobb, och jag är för tillfället hemmafru. Vi har en inbördes överenskommelse om hur vi ska dela upp våra tillgångar om vi en dag skulle skilja oss. Nämligen 80%/20%. Detta då det är så vår fördelning av tillgångar såg ut när vi ingick äktenskapet, men då han tjänar otroligt bra och jag ingenting för tillfället kommer även jag att gynnas av det vid eventuell separation. Detta ville vi skriva in i vårt äktenskapsförord, men pratade med flera familjejurister och ingen kunde hjälpa oss med detta. Vi fick lov att skriva att allt är enskild egendom vilket egentligen inte är det vi vill. Jag som inte tjänar någonting just nu känner mig ganska utsatt på grund av det. Jag har förstått att man måste skriva andra civilrättsliga avtal för att få till en sådan slags fördelning men ingen jurist vi pratade med hade kunskap om detta. Vi vill inte heller behöva göra boupptäckning titt som tätt eller föra över pengar från honom till mig utan bara leva som att vi har allt tillsammans medan vi är gifta, men att fördelningen blir 80%/20% om vi en dag skulle skilja oss.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har tolkat det som att du vill upprätta ett nytt äktenskapsförord som anger att ni vill att er egendom ska vara giftorättsgods och att du sedan ska få 20 % av giftorättsgodset vid en eventuell skilsmässa och att din make ska få 80 %.

Om ni vill ändra ett tidigare äktenskapsförord ska ni skriva ett nytt äktenskapsförord (7 kap. 3 § första stycket äktenskapsbalken (ÄktB)). Det ställs ett antal formkrav på äktenskapsförordet för att det ska vara giltigt. Äktenskapsförordet ska upprättas skriftligen och undertecknas av båda dig och din make (7 kap. 3 § andra stycket ÄktB). Äktenskapsförordet ska sedan registreras hos Skatteverket och kommer sedan att gälla från och med den dag som den ges in till Skatteverket (7 kap. 3 § tredje och fjärde stycket ÄktB)

För att Skatteverket ska kunna registrera äktenskapsförordet kräver de att ni även anger era personnummer och att en inbetalningsavgift ska betalas. Avgiften beräknas till 275 kronor.

I äktenskapsförordet kan ni fritt reglera vad som specifikt ska vara enskild egendom och att resterande egendom kan vara giftorättsgods.

Om du vill ha mer rådgivning kan du ringa till oss på 08-533 300 04 eller skicka in en expressfråga!

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare