Hur ändrar jag som köpare av bostadsrätt andelsförhållandet på enklaste sätt?

Hej jag och min flickvän har köpt en bostadsrätt. På grund av ekonomisk situation vid köpet så skrev endast min flickvän på köpekontraktet. Nu har min ekonomiska situation ändrats och vi vill innan tillträdesdagen ändra så att vi står som 50% ägare vardera. Hur går vi smidigast tillväga utan att behöva bryta köpekontraktet?

Lawline svarar

Din fråga söker svar på hur du och din flickvän på enklast väg kan förändra andelsförhållandet av den bostadsrätt som du för tillfället innehar för dig själv.

Den absolut enklast vägen för dig att få till en justering av andelsförhållandet är att träffa en överenskommelse med din bostadsrättsförening om justering av det befintliga köpekontraktet. Detta är däremot troligtvis inget bostadsrättsföreningen kommer att vilja gå med på. Framför allt med hänsyn till de strikta formkrav som gäller för att din flickvän rättsligt skulle kunna inneha andel i bostadsrätten (jämför 6 kap. 4 § första stycket och 6 kap. 5 § tredje stycket bostadsrättslagen (BRL)).

Den utväg som närmast står till hands är att du ingår ett nytt köpekontrakt med din flickvän. På så sätt kan du överlåta 50 % av bostadsrättens andelar till din flickvän. Din flickvän kommer att behöva bli godkänd som medlem i bostadsrättsföreningen för att köpet ska bli giltigt (6 kap. 5 § första stycket BRL). Om din flickvän är din sambo eller make har din bostadsrättsförening i princip ingen rätt att hindra henne från inträde i bostadsrättsföreningen efter ett andelsförvärv från dig (2 kap. 6 § andra meningen BRL).

Har du några ytterligare frågor? Tveka inte att kontakta oss på Lawline igen så hjälper vi dig!

Med vänlig hälsning,

Pontus Heino

Pontus HeinoRådgivare