Hur äktenskapsförord påverkar bodelning och arv

Hej,

Min man äger ett fastighetsbolag tillsammans med en partner. Vi har äktenskapsförord att jag inte har rätt till bolaget om han dör eller vi skiljer oss. Detta för att skydda den andre partnern så att han ska kunna driva bolaget vidare. Vi är gifta, har inga gemensamma barn utan barn på var sitt håll. Jag har några funderingar.

1. Om vi endast har äktenskapsförordet och min man dör, är det då hans barn (barnens mor) som ärver hans del i bolaget?

2. Hade det varit någon skillnad om vi haft gemensamma barn, allt annat lika?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor.

1.

I och med att hans barn är särkullbarn, stämmer det att de är arvsberättigade. Detta följer av 3 kap 1 § ärvdabalken. Där sägs att den avlidnes make eller maka ärver, men inte den kvarlåtenskap som utgör särkullbarns arvslott. I detta fall är all kvarlåtenskap särkullbarnens arvslotter, varför du inte skulle bli arvsberättigad.

2.

Ja, hade ni haft gemensamma barn hade det blivit annorlunda. Ett äktenskapsförord gör inte att du som maka förlorar din arvsrätt enligt 3 kap 1 § ärvdabalken. Du hade därför då ärvt den andel av kvarlåtenskapen som inte var särkullbarns arvslott, dock med era gemensamma barns efterarvsrätt när du avlider.

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare