Hunduppfödare följer inte överenskomna villkor

I år köpte jag en hund något jag sett fram till mycket länge. Priset sattes så att uppfödaren får ta en kull på hunden. Jag fick inget köpebevis då uppfödaren inte lyckats skriva ut det från hemsidan och jag har inte fått stamtavlan jag blivit lovad heller. Jag har en överföring som styrker att jag har betalat pengarna och även en konversation skriven där det står om stamtavlan. Uppfödaren har ochså mest troligt talat osanning ang vem ena föräldern till hunden är. Trist då dom kommer med önskningar och suggestioner om kontakt och uppdateringar,trist för att hunden betyder mycket för mig, enligt andra så såldes hundarna med en massa krav vilket vi aldrig pratat om och inte heller där finns några papper skrivna. Dessutom kör uppfödaren med trista beteenden, förtäckta hot bla. Vad har jag för skyldigheter och rättigheter nu ang detta?Jag tycker att det är riktigt tråkig stil av den som varit med länge och vill "entusiasmera" och hjälpa nya.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Eftersom hundar betraktas som lös egendom och en uppfödare som regel räknas som näringsidkare oavsett om hunduppfödningen bedrivs som yrkes- eller hobbyverksamhet är konsumentköplagen tillämplig.

Fel i vara

Vid köp av en vara kan det föreligga fel på varan som köparen har rätt att få åtgärdade eller för ersättning för. Om inget annat följer av avtalet ska varan bland annat stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till, se §16 konsumentköplagen. Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet, se §18 konsumentköplagen.

I ditt fall har säljaren (uppfödaren) lovat en stamtavla som inte har levererats, alltså avviker varan (hunden) från vad var överenskommet före köpet. Detsamma gäller om det visar sig att hundens föräldrar visar sig vara andra än vad uppfödaren har berättat.

Påföljder vid fel i varan

För att du ska kunna göra påföljder gällande mot säljaren krävs det att du reklamerar felet inom skälig tid efter att du märkt felet, se 23 § konsumentköplagen. Du får kräva avhjälpande, omleverans (kanske inte i det här fallet), prisavdrag, ersättning eller häva köpet, se 22 § konsumentköplagen.

Hur kan du driva detta vidare?

Om du inte kan komma överens med uppfödaren kan du ansöka om stämning vid allmän domstol. Om du behöver ytterliggare rådgivning kan du kontakta våra jurister. Gäller den en uppfödare ansluten till Svenska Kennelklubben kan du även vända dig till SKK:s juridiska avdelning.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare