Hund orsakade skada på min bil, hur ställer jag krav på hundägaren?

Hej.

Körde på motorväg en sen kväll när det var helt mörkt. Stod en hund helt stilla i högra körfältet. Gick inte att undvika kollision. Polis kom till plats och sa att det var en olycka. Har jag förstått det rätt så är det hundägaren som har strikt uppsyn om sin hund.

Jag har bara trafikförsäkring på min bil. Skadorna uppgick till 60-70 tusen kronor, bilen är värd ungefär hälften.

Jag får driva ärendet själv mot privatperson som jag haft kontakt med några få gånger. Den personen har då sagt att han ska ta kontakt med sitt försäkringsbolag och ta det på sin hemförsäkring. Sen har jag inte hört något mer och det var 2-3 månader sedan.

Är mitt nästa steg att ställa ett krav på personen? Behöver man då juridisk hjälp eller kan man ställa ett krav i en sån här situation privat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Strikt ansvar
Det stämmer att det föreligger ett ''strikt ansvar'' med att vara hundägare. Strikt ansvar innebär att man alltid har ett ansvar för hundens agerande, 1§ Lag om tillsyn över hundar och katter. Vilka krav som ställs på hundägaren varierar beroende på omständigheterna, men man ska alltid göra sitt yttersta för att hålla hunden under kontroll.

Att hundägaren inte är närvarande vid skadetillfället friar inte denne från ansvar för de skador som hunden orsakar, 19§ Lag om tillsyn över hundar och katter.

Sammanfattningsvis har hundägaren alltid ett ansvar och är skadeståndsskyldig för de skador som dennes hund orsakar, även om hundägaren inte vållat skadan.

Bilförare har också ett strikt ansvar, men om polisen slagit fast att det rör sig om en olycka och därav är du fri från det strikta ansvaret.

Stämningsansökan
Skadorna på bilen ska hundägaren ersätta, enligt 2:1 skadeståndslagen. Om hundägaren inte ersätter skadorna så kan du lämna in en stämningsansökan. Hur man lämnar in en stämningsansökan beskrivs (här).

Du behöver inte använda dig av juridisk hjälp för att driva en process och du kan driva den ''privat''. Men om du behöver juridisk rådgivning hjälper vi på Lawline dig gärna (kontakt).

Med vänliga hälsningar

Malcolm HamiltonRådgivare