FrågaKÖPRÄTTKöplagen17/11/2017

Hörlurar försvann under transport, behöver min syster betala tillbaka pengarna?

Hej

Min syster (20 år) sålde sina Beats solo 3 hörlurar för 1500kr via Tradera och skickade dem via postnord till köparen. Idag ringde köparen till min syster och sa att när han öppnade posten fanns det inte hörlurarna utan STENAR. Han sa jag skickar tillbaka posten och jag vill ha mina pengar. Vad kan min syster göra i så fall.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom köpet har skett på Tradera och mellan två privatpersoner är Köplagen tillämplig.

Vem som ansvarar för att hörlurarna kommit bort under transporten beror på vem som bär risken för hörlurarna. Risken går över på köparen när hörlurarna avlämnas. Detta framgår av 11-13§§ Köplagen (KöpL).

När anses hörlurarna vara avlämnade? 7§ KöpL
Om hörlurarna transporterades inom samma ort anses de vara avlämnade när de överlämnats till köparen. Det innebär att om hörlurarna transporterades inom samma ort så övergår risken till köparen först när han fått ta emot hörlurarna. Om de kommer bort under transporten ska säljaren (din syster) ansvara och stå för det.

Om hörlurarna transporterades till en annan ort anses de vara avlämnade när de överlämnats till transportören (postnord). Risken övergick alltså till köparen när hörlurarna överlämnades till transportören. Säljaren får då ansvara och stå för det som händer under transporten. Detta förutsätter att inget annat har avtalats.

Kort sagt, om hörlurarna postades inom samma ort ska din syster stå för kostnaden (betala tillbaka), och om de postades till en annan ort ska köparen stå för det själv (din syster behöver inte betala tillbaka).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare