FrågaKÖPRÄTTKöplagen02/12/2014

Höftledsfel och avtal med bibehållen avelsrätt

Hej jag undrar vad som händer om hunden inte kan användas i avel pga tex höftledsfel när man har skrivit ett köpavtal med bibehållenavelsrätt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den typ av avtal du nämner innefattar såvitt jag förstår att en andel av priset betalas i pengar och att resten betalas genom att säljaren har rätt till exempelvis en valpkull. Det är väl dock inte så att avelsrätten är säljarens obegränsat; antingen försvinner den efter en viss tid eller också gör den det efter att säljaren fått exempelvis en valpkull.

Eftersom säljarens rätt inte är obegränsad, kan man absolut tala om att det är "fel" på hunden (Se 17-19 §§ Köplagen, https://lagen.nu/1990:931) så länge köparen inte har känt till eller enkelt hade kunnat upptäcka det vid undersökning innan köpet. Höftledsfel visar sig ju oftast inte genast hos hundar, så det föreligger med stor säkerhet ett " dolt fel", vilket innebär att säljaren ansvarar för felet. Om det föreligger ett fel är det en bra idé att genast höra av sig till säljaren, för annars kan man inte åberopa felet (32 § Köplagen). Att då ha ett intyg från veterinär som har undersökt hunden kan vara bra. Är hunden menad att användas för avel kan det i så fall vara aktuellt att häva avtalet enligt 39 § Köplagen eftersom felet är av väsentlig betydelse. Det är även möjligt att kräva prisavdrag enligt 38 § Köplagen om hävning av någon anledning inte är önskvärt.

Sammanfattningsvis innebär inte avtalet om bibehållen avelsrätt att köparen inte skulle kunna häva avtalet eller liknande. Hävs avtalet får köparen tillbaka pengarna och säljaren hunden.

I många fall har säljaren en så kallad "dold-fel-försäkring" som står för ersättningen, så det brukar gå bra att få ersättning. Självklart är säljaren ersättningsskyldig oavsett om denne har försäkring eller inte. Självklart är det ändå en bra idé att allra först titta om man själv har någon försäkring som täcker felet.

Lycka till, och hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare