Hjälp vid fel i dator

Köpte en dator för ett år sen från en affär, och den kom med 2 års garanti. Efter ett år så började datorn strula rejält, och lämnade in den för två veckor sen snart för reparation hos försäljaren. Denne lovade muntligen att jag skulle få den senast inom två veckor tillbaka, men när jag ringde reparatören samt försäljaren så visste inte någon var datorn befann sig. Har jag rätt till ersättningsdator under tiden jag väntar på min egna? Har jag rätt till en ny dator om den inte går att laga/den är borttappad? Hur lång tid är skäligt att vänta innan jag får min dator tillbaka? Kan jag klaga till någon? Vilka rättigheter har jag i denna situation för ingen kan svara på mina frågor och jag blir bara ignorerad? Behöver en ny dator senast denna vecka (därför lämnade jag in den för jag trodde den skulle komma i tid tillbaka), så måste jag köpa en ny nudå? Hjälp snälla!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst rekommenderar jag att du tittar i ditt köpeavtal om du och köparen har kommit överens om garanti. Enligt 20a § konsumentköplagen (KKL, se här)gäller en "garanti" på 6 månader, d.v.s. att bevisbördan att felet fanns från början ligger inte hos köparen om denne reklamerar inom 6 månader, utan hos säljaren. Många företag brukar utfästa en längre garantitid. Huruvida du har rätt till ersättningsdator beror på innehållet i avtalet. Om datorn inte gå att laga eller är borttappad så har du rätt till en ny dator, så kallad omleverans (22 § KKL, se här). Du bör inte behöva vänta mer än ett par veckor på att få din dator lagad. Möjligen kan du häva köpet eftersom det föreligger dröjsmål på säljarens sida och fel i varan (16-21 §§ KKL, se här).

Skulle inte säljaren vara hjälpsam i ärendet rekommenderar jag dig att kontakta Konsumentombudsmannen i din stad.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare