FrågaAVTALSRÄTTAvtal11/11/2021

Hjälp att utforma bodelningsavtal

Hej

Jag och min sambo har bestämt oss för att separera. Vi har kommit överens om att jag skall ta över vår villa och att hon skall köpa en bostadsrätt. Vår tanke var att jag tar över våra befintliga lån samt löser ut henne från fastigheten för en viss summa. För att jag skall kunna ta över alla lån själv kan jag dock inte ta mer lån utöver de vi redan har och kan därmed inte lösa ut henne kontant. Vår tanke är därför att jag ålägger mig att månatligen betala en viss del av hennes kommande lån på bostadsrätten. Så min fråga är hur skall vi lägga upp bodelningsavtalet? Vi vill att det skall innefatta att jag tar över lagfarten samt mitt åläggande att betala viss del av hennes lån. Kan vi upprätta det själva och vad skall vi då tänka på eller bör vi vända oss till en jurist?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är svårt för mig att utan vidare information direkt vägleda er i hur ni bör skriva avtalet så att ni blir nöjda. Det går visserligen att upprätta avtal på egen hand, men om ni känner er osäkra skulle jag vilja rekommendera er att ta hjälp av våra jurister.

Du kan enkelt boka tid med en av våra jurister på https://lawline.se/boka

Ett annat alternativ är att ni skriver avtalet på egen hand för att sedan få hjälp med avtalsgranskning. Det kan ni ansöka om här https://lawline.se/fixed_price

Jag hoppas att jag kunnat besvara din fråga och att du får den hjälp du behöver av någon av våra kompetenta jurister!

Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Cornelia AebeloeRådgivare