FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt11/06/2019

Hittar inte handling hos tingsrättens arkiv

Hej! Jag försöker hitta en handling som jag inte har målnunmer till och är också osäker på när domen kom. Det var jag som blev dömd för grov missvandel och Jag tror att det är år 2008 mellan juni till november som domen kom. Men hur går jag tillväga för att hitta handlingen? Jag var och letade i arkivet på nacka tingsrätt idag men det är som att leta en nål i en höstack

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Jag förstår att det är klurigt.

Självklart vore det bästa om du haft målnumret, men det du kan göra nu är att maila ditt namn och personnummer till Nacka tingsrätts arkiv (nacka.tingsratt.arkiv@dom.se) och be de söka själva. De borde kunna hitta det om handlingen är arkiverat hos dem. Om du exempelvis haft ett annat namn i målet bör du nämna det i mailet.

Om de fortfarande inte hittar målet kan det bero på att ditt mål är arkiverat någon annanstans, då en handling arkiveras hos den domstol som dömt i målet. Be då Nackas arkiv att skicka en lista på Sveriges alla arkiv så att du kan maila dem och fråga, om du nu inte minns själv vilken domstol som dömde i ditt mål.

Jag önskar dig lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare