Hemtagningsbegäran

Hej

Mitt barn togs omhand efter ett bråk och förflyttades till ett SIShem pga inte skulle skada sig eller någon. Efter sex v satt vi i förvaltningsrätten pga soc ansökt om lvu för barnen ska få hjälp med sitt destruktiva beteende säger de. Barnets advokat var bara så duktig i mina öron och alla ja jag menar alla påstående soc skrivit inför detta kunde de inta svara på/förklara när barnets advokat ställde frågor. Så de tre punkter i Lvu 3 fanns inga svar ifrån soc. Vi går emot sluten vård och men vill ha hjälp! Men hjälp hemma, på hemmaplan.

Efteråt sa min advokat att jag kunde skicka in om direkt hemtagning så jag låg i framkant när förvaltningsrätten beslutat.

Min fråga ang att jag ska be om direkt hemtagning- hur snabbt kan man få hem barnet då?

Något jag ska tänka på när jag skickar in eller bara kort skriva:

Jag ber om direkt hemtagning av mitt barn.

Detta skickas då till sockontoret?!

Lawline svarar

Hej,

Vad roligt att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hemtagningsbegäran ska inlämnas till socialkontoret. Eftersom socialtjänten har en serviceskyldighet så rekommenderar jag dig att boka ett möte, eller om du haft tidigare kontakt med en handläggare så kan du vända dig till denne och be om hjälp om hur du ska utforma en ansökan om hemtagning.

När du skriver din hemtagningsbegäran så tycker jag att du ska säga att ditt barn inte har något vårdbehov samt att det inte finns någon påtaglig risk att hen skadar sig själv genom missbruk, brottslig verksamhet eller socialt nedbrytande beteende. Dessutom tycker jag att du ska skriva att ditt barn vill ta emot all den hjälp som finns hemma och att den är tillräcklig. Tvångsvård är inte behövlig och är inte i linje med barnets bästa. Därför gör vill du göra en direkt hemtagning.

Efter att du har ansökt om hemtagning så kommer socialtjänsten att utreda om det finns ett vårdbehov eller inte. Deras beslut är sedan det som gäller. Hur lång tid denna utredning tar kan jag tyvärr inte säga.

Hoppas att detta kommer till hjälp!

Vänligen,

David GardellRådgivare