Hembudsskyldighet för samägande av gård

Har tidigare ställt en fråga där jag undrat över vad som gäller då två syskon samäger en fastighet. Samäganderättslagen är bortavtalad men det finns en paragraf i avtalet som lyder:" Hembudsskyldighet vid försäljning till utomstående av mark eller fortsatt kvarstående byggnad från gården eller de egna tomterna skall råda. Den del som överlåtes skall värderas av gemensamt utsedd värderingsman."

Syskonen har ärvt gården och en bror har köpt delar av sina syskons ärvda delar. Han äger i nuläget en större del medan ett av syskonen har kvar en mindre del. En son till brodern är nu intresserad av att köpa sin fars del. Kan han göra det eller har syskonet förköpsrätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Paragrafen du citerat ovan är en klassisk hembudsbestämmelse. Betydelsen är att om någon av samägarna vill sälja sin del så ska de andra samägarna ges möjlighet att köpa innan en utomstående kan köpa. Jag tolkar det som att det finns två samägare av gården kvar, en mindre och en större. Det är den större ägaren vars son är intresserad av att köpa in sig i gården. Den mindre samägaren har förköpsrätt framför sonen på grund av hembudsskyldigheten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare