Hävningsrätten vid köp av en häst

2017-12-06 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Jag köpte en ponny av en hästhandlare för två veckor sedan. Vid provridningen upplystes vi om att ponnyn blivit skrämd vid uppsittning en gång och nu var lite orolig. Uppsättningen gick bra och vi köpte ponnyn. I kontraktet har säljaren skrivit till att det rör sig om en känslig och spänd ponny något som aldrig uttrycktes muntligt eller förklarades närmare.När vi nu ska rida ponnyn hemma går det inte att sitta upp då den exploderar fullständigt.Vid samtal har nu säljaren uppgett att den kan göra så, och att det varit problem med uppsittningen från början. Jag vill häva köpet men hon vägrar då hon tycker hon gett all info.
SVAR

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En häst är i Juridikens mening en lös sak, en vara. Då du säger att köpet gjordes av en hästhandlare antar jag att detta är en en säljare som bedriver en näringsverksamhet och bedömningen ska då göras utifrån konsumentköplagen.

Enligt konsumentköplagen har man som köpare rätt att häva ett köp i det fall det visar sig att varan på något sätt är felaktig då den inte stämmer överens med avtalet eller inte stämmer överens med vad köparen förutsatt. Detta följer av 16 § samt 22 § konsumentköplagen.

Då det i avtalet faktiskt står att ponnyn är spänd och känslig, och då säljaren dessutom påpekat problematiken angående uppsittning kan det tyvärr vara svårt att häva köpet. För att häva köpet krävs det att felet inte följer av avtalet, vilket det gör, att säljaren inte upplyst om felet, vilket denne i detta fall har gjort eller att köparen inte kunde ha förutsatt felet. Då säljaren har upplyst om problematiken blir det svårt som köpare att hävda att man inte hade en aning om att felet skulle komma att visa sig. Ett skriftligt avtal väger dessutom tungt, ett tips är därför att alltid läsa igenom dessa innan man skriver på för att veta vad man faktiskt avtalar om.

Du har fått vänta på ditt svar ett tag, men jag hoppas att detta svar ändå var behjälpligt! Hoppas också att det har löst sig med ponnyn! :)

Med vänliga hälsningar,

Lovisa Nilsson
Vi kan hjälpa dig vidare!
Våra jurister ger dig personlig hjälp. Klicka för att boka tid med Lawline Juristbyrå: BOKA.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1320)
2021-12-02 Kan jag enligt konsumentköplagen kräva ersättning av säljaren för uppkomna reparationskostnader?
2021-12-01 När övergår risken för en vara på köparen?
2021-12-01 Skadestånd om säljaren inte kan leverera varan
2021-11-30 Kan jag häva köp av gardiner på grund av en skarv?

Alla besvarade frågor (97723)