Hävningsrätt vid fel på vara vid konsumentköp

2015-02-17 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Hej jag har lämnat in min mobil telefon 5 gånger för samma fel. Och första gången hitta dom inget fel. 4 gången ville jag häva köpet men något gick fel och jag fick den reparerad. Jag gick med på att ta i mot telefonen med reservation att jag skulle få kompensation om felet uppstod igen.Nu 5 gången så håller elektronik butiken på att maila reparatören om hävningen. Men min fråga lyder då: Är det inte butiken som står för hävningen det har väl ingen tredje part med att göra? Jag har ju inte köpt telefonen av reparatören!/ Mikael
SVAR

Hej Mikael.

Ja du har helt rätt, det är det rättssubjekt som du ingått avtal med som du kan göra felet gällande mot. Med andra ord är din hävningsrätt enligt konsumentköplagen inte beroende av någon tredje part.

Lycka till!

Martin Cronsioe
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1044)
2020-08-10 Går det att lämna tillbaka en vara om man missuppfattat priset och betalat genom ombud?
2020-08-09 Jag vill inte sälja min kattunge längre, kan jag ångra mig?
2020-08-07 Avhjälpande vid fel på vara
2020-08-03 Vad gäller om ett företag erbjuder en konsument kompensation för fel?

Alla besvarade frågor (82743)