Hävningsrätt vid fel på vara vid konsumentköp

Hej jag har lämnat in min mobil telefon 5 gånger för samma fel. Och första gången hitta dom inget fel. 4 gången ville jag häva köpet men något gick fel och jag fick den reparerad. Jag gick med på att ta i mot telefonen med reservation att jag skulle få kompensation om felet uppstod igen.

Nu 5 gången så håller elektronik butiken på att maila reparatören om hävningen.

Men min fråga lyder då:

Är det inte butiken som står för hävningen det har väl ingen tredje part med att göra?

Jag har ju inte köpt telefonen av reparatören!

/ Mikael

Lawline svarar

Hej Mikael.

Ja du har helt rätt, det är det rättssubjekt som du ingått avtal med som du kan göra felet gällande mot. Med andra ord är din hävningsrätt enligt konsumentköplagen inte beroende av någon tredje part.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo