FrågaKÖPRÄTTKöplagen03/10/2013

Hävning vid köp av bostadsrätt

Hej!Undrar om jag har gjort ett avtalsbrott då jag har min mors (dödsbo)bostadsrätt till försäljning.Köparna vill häva köpet efter påskrivet kontrakt och handpenning betald.Det upptäcktes fuktskada på takets nock som hsb har nu åtgärdat det, visade sig vara byggfel.Finns en lucka från taket men omöjligt att titta om man inte har en lång stege.Hjälp mig,vet inte vad jag ska göra!!! mvh Anette

Lawline svarar

Hejsan!

Tack för att Ni vänder Er till Lawline.

Reglerna kring bostadsrättsköp regleras normalt i avtal. Se efter i första hand om Ni har ett köpeavtal.

Om avtal inte finns regleras situationen av KöpL (https://lagen.nu/1990:931).

Hävning kommer endast på tal om felet inte har upptäckts vid en undersökning samt reklamerats i tid. Om det är ett fel i bostadsrätten blir avhjälpande eller prisavdrag i första hand aktuellt. Till sist kan hävning bli aktuellt, vilket även kräver att felet är av väsentlig betydelse (se 39 § KöpL).

Lycka till.

Mvh

Lawline

Lawline RådgivareRådgivare