Hävning vid bekräftad dröjsmål

Hej!

Jag gjorde en beställning av en Samsung Galaxy S6 på Alltele i slutet av Juli, ett erbjudande ihop med abonnemang. Två veckor efter att jag beställt telefonen meddelade dom att varan var slut och att jag inte skulle få den.

När jag ringde för tre dagar sedan, alltså cirka två månader senare säger dom att jag ska få en telefon i alla fall med nästa order dom får in. Idag när jag ringde för att kolla när den skulle skickas så meddelar dom igen att jag inte kommer att få en telefon eftersom dom inte kommer att få in fler, utan i så fall får jag beställa en annan telefon (Motorola) ifrån deras hemsida.

Har dom rätt att göra så? Vad har jag för rättigheter när jag har beställt en vara och både fått bekräftat köpet två gånger, men sedan fått att det inte kommer skickas?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Konsumentköp regleras i konsumentköplagen (KKöpL) (1990:932) se här.

Du har rätt att stå kvar vid köpet och kräva att säljaren fullgör sin avtalsprestation enligt 12 § första stycket KKöpL. I samma regel andra stycket föreskrivs att säljaren inte är skyldig att fullgöra köpet om det föreligger hinder som denne inte kan övervinna eller om det skulle innebära stora uppoffringar för denne som inte är rimliga med ditt intresse av att få köpet fullgjort. Om ett sådant förhållande upphör, kan du återigen kräva att säljaren fullgör köpet. Du har också en skyldighet att inom rimlig tid framställa ett sådant krav. Du som köpare har också rätt att häva köpet om säljaren meddelar att han eller hon inte kommer avlämna varan vilket framgår av 13 § första stycket KKöpL. Detta innebär att förhållandena återgår till hur de såg ut innan avtalet. Har du erlagt betalning eller fått något som del i avtalet ska det gå åter och själva avtalsförhållandet upphör. Om du avser att häva köpet bör du lämna meddelande till säljaren om detta inom rimlig tid.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Ahmet ErcinRådgivare