Hävning till följd av fel i varan vid konsumentköp

Jag köpte ett par glasögon av ett välkänt företag (butik) . Jag och säljaren valde ut ett par glasögon jag ville ha.

Efter fem dagar ringer de mig och berättar att bågarna jag valt inte passar de glasen jag behöver, alltså måste jag välja ett par andra bågar.

Jag hittat inga andra bågar jag vill ha och ber om att få mina pengar tillbaka. Enligt konsumentköplagen har inte företaget hållit det avtal vi ingick när jag köpte varan.

Jag gick tillbaka till butiken och berätta att de inte hade några motsvarade bågar som jag kunde tänka mig istället och bad om mina pengar tillbaka.

Säljaren berättar då att hans chef ska överlägga om jag kan få mina pengar tillbaka..

Jag undrar nu om de kan neka mig mina pengar.

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du är en privatperson som köper en vara av en näringsidkare, alltså är konsumentköplagen tillämplig (1 § KKL). Varan är felaktig eftersom den inte överensstämmer med vad som följer av avtalet, dvs att du inte kommer få rätt bågar (16 § första stycket KKL). Eftersom att varan är felaktig har du rätt till diverse påföljder, däribland hävning (22 § KKL). Dock krävs det att du inom skälig tid efter att du märkt felet (minst 2 månader) gör en reklamation, dvs meddelar säljaren om att du ser detta som ett fel, ifall du vill göra någon påföljd gällande (23 § KKL). Du får häva köpet då felet är av väsentlig betydelse för dig, eftersom du givetvis vill ha en särskild typ av bågar (29 § KKL, jfr 28 § första stycket KKL). Vid hävning är huvudregeln att prestationerna återgår mellan parterna såsom att avtalet aldrig hade ingåtts, vilket i detta fall endast aktualiserar att säljaren ger tillbaka dina pengar eftersom dom inte har gett dig några glasögon än.

Sammanfattningsvis har du möjlighet att få tillbaka dina pengar via en hävning på grund av ett fel i varan.

Hoppas att du är nöjd med ditt svar!

Vänligen,

Tim AxellRådgivare